RSS feed

Hans & Frietje

Geplaatst op

Er staat een meisje op het podium. Een echt meisje op ingebeelde planken. Een meisje met sluik, zwart haar en twee ontbrekende melktandjes. Op de tribune zit het publiek. Een echt publiek op ingebeelde zitjes. Een divers publiek. Met hier en daar een ontbrekende tand. Met krulletjes en steile lokken. Met rollende en krassende tongen. Met zes tot negen jaar bagage. In een rugzakje. Het één al wat voller dan het ander. Met een drinkbus vol sprankelend water, met woorden, liedjes, met sprookjes. Dacht ik.

Drie, twee, één, actie! “Hans & Frietje lopen in het bos.” Een golf van gelach danst over de tribune. Het meisje kijkt verlegen mijn richting uit. Ik lach ook. Oprecht en ook wel een beetje van ongeloof. “Wie loopt er in het bos?”, vraag ik. “Hans & Frietje”, zegt het kind. We lachen opnieuw. Ik laat me van de tribune glijden en stap mee op het podium. Zeg dat het Hans & Grietje is. Vraag of ze daar al ooit van gehoord heeft. Het kind schuddebolt. Lacht haar ontbrekende tandjes bloot.

Ik aai over haar bol. Niet erg. Hans lust vast graag Frietjes. Met mayonaise! roept iemand in de zaal. We lachen.

San en Hoetje

Later schuddebollen nog drie kindjes. Ook zij kennen Hans & Grietje niet. En Sneeuwwitje evenmin. Kleinduimpje? Nooit van gehoord. Die heeft wel een grappige naam. Dat wel.

’s Avonds schrap ik mijn voorbereidingen. De theaterlessen zullen niet over sprookjes gaan. Of misschien juist wel. Maar dan moeten we ze eerst aan elkaar vertellen. In eenvoudige woorden. Daarin zit vaak de meeste magie. Eenvoudige woorden met een vleugje toverpoeder. Die stoppen we dan in ons rugzakje. Daarmee gaan we dan samen op stap. Daarmee dromen we van een nieuwe wereld. Een sprookjeswereld. Een wereld waarin alles mogelijk is. Een wereld die me blijft verrassen.

Over Evy Van Eynde

https://evyvaneynde.wordpress.com/

»

  1. Als alles mogelijk is, dan ook Hans en Frietje. Wat een vondst 🙂

    Beantwoorden
  2. Iets heel verrassends uit zo’n rugzakje!

    Leuke sprookjes in Ot en Sien taal (of Jip en Janneke).

    Beantwoorden
  3. Wat een heerlijke verspreking, maakt een heel nieuw verhaal mogelijk.

    Beantwoorden
    • Het was geen verspreking. Het kind verstond me niet omdat ze de context niet kende. Dat verbaasde mij enorm. Een kind van zes jaar dat hier naar school gaat en toch de klassieke sprookjes niet kent. Werk aan de winkel!

      Beantwoorden
    • Waarom zou je vasthouden aan oude sprookjes, er zijn zoveel andere mooie sprookjes, ook uit andere landen. Die vaak grimmiger zijn, zoals Russische sprookjes maar ook heel mooi!

      Beantwoorden
      • Of bedoel je dat je er van geschrokken bent hoeveel kinderen helemaal geen sprookjes kennen?

        Beantwoorden
        • Ja, zeker! Maar als ik werk met kinderen met een klein rugzakje snij ik toch liefst eerst het bekende aan. Maar zelfs dat was helemaal nieuw. En inderdaad, het kind kende ook geen andere sprookjes. Maar misschien verstond ze het woord sprookje niet goed. Zo zie je maar dat talige en culturele achterstand én voorsprong nauw verweven zijn.

          Beantwoorden
  4. hoe mooi kan een onbeschreven blad zijn met een open blik naar de toekomst

    Beantwoorden
  5. Het ene kind heeft nu eenmaal minder in dat rugzakje zitten dan het andere.
    Mooi verhaaltje , ik kan er mij levendig iets bij voorstellen .En lachen maar om dat frietje !

    Beantwoorden
  6. Lachen en zelfrelativering zijn doorgaans gezond (zolang we er maar niet mee overdrijven), want al bij al lijkt jouw vaststelling me hier eerder schrijnend, hé?
    Zet ‘m op krijger Evy, grabbel je zwaard en trek ten strijde tegen de teloorgang van onze sprookjes. In gedachten vecht ik aan je zijde. Andere culturen zijn interessant, maar de onze is dat ook. En kinderen zijn op dat vlak inderdaad witte blaadjes, wat we hen niet leren, zullen ze ook nooit kennen…

    Alvast een bemoedigende knuf van Dauw

    Beantwoorden
    • Ik vond het inderdaad ook wel schrijnend ja. Maar de optimist in mezelf neemt dan snel over en beziet het een nanoseconde later alweer als een uitdaging, grabbelt naar het zwaard en springt Don Quichotgewijs in de bres voor het teloorgaande sprookje 😉 Altijd fijn om een Sancho Panza aan mijn zijde te hebben! 🙂

      Beantwoorden
  7. ‘ Eenvoudige woorden met een vleugje toverpoeder.’ Zo mooi en simpel is het leven dus. Laten we het kind in ons blijven koesteren !

    Beantwoorden

Geef een reactie

Woordzoeker vzw

Muzische, artistieke taaleducatie voor kinderen, jongeren en volwassenen

Het Ontstaan

Hoe de woorden zich bewegen en vorm worden

Kim in de pen blogt

Belevenissen van een maandagskind

ben zo terug!

En toen was er...

Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Rolf van der Leest

Gebundelde karakters als proviand voor de geest

gedacht & gedicht

en soms wat meer gedicht dan gedacht

pazzidiparole.wordpress.com/

Ann Van Dessel - Erwin Steyaert - Hilde Pinnoo

Lettergoesting in avondland

Over kunst en letters en hun plaats in mijn leven

Fotogedichten van Lenjef

Losse gedachten in woord en beeld gevangen ©

Places Unknown

Dmitrii Lezine's Places Unknown is fine art and travel photography from around the world. Enjoy!

Figments of a DuTchess

not noble, just Dutch

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

LouTerLou, I'm telling you

blogs, columns, life

Loessoep

I'd rather be a verb than a noun

Margo Hermans

Blog what you live; don't live to blog.

Lettersmid

Vindt (de) zin

Goed Gezind

Terug naar de eenvoud

Kluger Hans

Online platform

KING BILLY's REPUBLIC

For whatever it's worth

ilcavallobianco

corri, corri mezza prato

Alowieke

Ik kijk en ik creëer

Stop Shop 2014

we stoppen de shopping waanzin (voor één jaar)

Land van Eden

Of hoe we anders kunnen leven en denken.

Jean Philip De Tender

everything is a story

kribbels uit mijn leven

een kijk in mijn gedachten en de gebeurtenissen uit mijn dagelijks leven, heel gewone dingen, misschien ook wel heel bijzondere......

Taaldacht

Mijmeringen over de aard en wortels van onze taal

Juliecafmeyer's Blog

Just another WordPress.com site

sarahgoodreau

things and not things.

Door Suzanne

De beleving in al haar facetten

Opmerkelijke Manieren

mijn ervaringen als lid van Mensa

akim a.j. willems

pssst...het menu van deze site vind je dààr in het hoekje = = = = = = = = = > > > >

Groove Garden

Adriaan Kuipers

Spiegelingen

Mijn wereld in spiegelbeeld

Kaat Kladdert

Kaat kladdert erop los

Ketogeen... en... Wat ?

Zelfexperiment van ketogeen..... eten ! En ? Hé ? Ja dat !

Leen Huet

Leen Huets blog

Tom Driesen

En als je me niet gelooft dan maak ik je iets mooiers wijs

