RSS Feed

Zwevend plankton

Geplaatst op

De afgelopen weken fladderden er veel woorden uit mijn mond. Terwijl ik te knikkenknieën stond. Op de planken. Ergens in ons Belgenland. Soms werden ze opgeslurpt met fluoroze rietjes. Een andere keer dwarrelden ze rechtstreeks in het bloed of werden ze als zwevend plankton uit de lucht gelikt door lange krultongen. Ik vind het allemaal goed. Zolang ze maar een nieuwe thuis vinden. In een groot hoofd. Of in een rond buikje. In het uiterst linkse hoekje van iemands kleine teen.

Homo Studiosus

open unief

Op het raakvlak van het witte blad en de beschreven lei – weet u nog dames en heren? Lang geleden. In het vierde studiejaar. In het wijkschooltje. In uw achtertuin. Leerden wij van de moderne wiskunde. Ach zo lang geleden. Verzamelingen. Deelverzamelingen. Raakvlakken. Maar dat besef je pas later. Dat getallen symbolen zijn. Voor wie wij zijn. Wat wij vinden. Van en in onze heilige huisjes. Volgepropt met bagage. Die je besluipt. Aankleeft. In je porieën kruipt. Zonder dat je het voelt. Of toch? Een lichtblauw vermoeden. Een minuscule onbehaaglijkheid.

Onze heilige huisjes. Netjes op een rij. Badend in elkaars schaduw. In uw achtertuin. En in die van mij. Op het wijkschooltje. In de vierde klas. Deelverzamelingen. Of hoe wij steeds op zoek gaan. Naar raakvlakken. Plaatjes die in elkaar passen. We puzzelen. Blijven zoeken tot alles in elkaar schuift. En ondertussen doen we alsof we het niet voelen. Het onbehagen van de grootst gemene deler.

Maar ik wijk af. Op het raakvlak dus van het witte blad en de beschreven lei, groeit ie in alle stilte. Daar slurpt ie zich vol. Met het juiste voedsel. Overal een beetje van. Een bijzondere soort. Daar kruipt ie verschillende keren uit zijn vel. Om dat te kunnen doen moet je geloven. Geloven in de kracht van het woord. In de kracht van het verhaal. In de kracht van het sprookje. In het onwaarschijnlijke. Om dat te kunnen doen moet je pantsers doorbreken. Plaatjes. Op je rug en in de wereld. Heilige huisjes. Vakjes. Hokjes. Zodat je kunt groeien tot je volgezogen bent van onwaarschijnlijke verhalen. Die zomaar ineens tot leven zouden kunnen komen. Omdat je erin gelooft. Omdat ze wars van alle onderlinge overeenstemming toch de moeite waard zijn om verteld te worden. En dan. Dan is er tijd nodig. Tijd om te rijpen. Tijd om te garen. Tijd om alle letters te verdraaien. Tijd om na te denken. Om een mening te destileren. Die je zo weer uitspuugt als de wereld ondertussen veranderd zou zijn. Omdat je gelooft in het onwaarschijnlijke. Een bijzonder soort ontplooit zich daar. Verpopt een laatste maal. Zweeft boven de grond. In zijn houten winterslaapplaats, daalt ie af. Wentelt ie zich in alles wat ooit verteld is. In dikke boeken. Van oor tot oor. In schilderijen. Binnen- en buitenaardse ontdekkingen. Leugens. Die wij zo hard omarmen totdat ze waar worden. Omdat wij de werkelijkheid zijn. Hol is mijn huis. Rotsvast. Zei de wijze dichter. Hij wentelt en keert zich tot zijn gedachten te klein geworden zijn. Totdat ie een laatste keer uit zijn vel barst.

Wat zou het zijn? Een Dagpauwoog? Een moriokever? Een fruitvlieg? Holometabool. Homo Studiosus. Een bijzonder soort. Een mens zoals u en ik.

De Kinderbrouwerij

bonte beesten3

“….en ze kusten zo lief dat de hele wereld overwoekerd geraakte door vlinderkusjes. En de aarde veranderde van vorm. Werd een fluoroze hartje in de ruimte. En de aarde veranderde ook van naam. Noemde zichzelf Amor. Liefdesplaneet. Een nieuwe afslag op de Melkweg…..”

 

Links:

Open Universiteit Hasselt

De Kinderbrouwerij

 

Over Evy Van Eynde

https://evyvaneynde.wordpress.com/

»

  1. Waauw !!!!!!
    En ook en vooral ,,waauw ,, voor het citaat uit de Kinderbrouwerij , ik zou willen dat ik dat kon onthouden dan zou ik dat elke dag opzeggen . Helaas is mijn geheugen niet van die aard en zal ik het heel vaak opnieuw moeten lezen , maar wel met veel plezier !

    Beantwoorden
  2. Dit lijkt me een mooie bijdrage voor de hele wereld!
    (vrede zij met hen die het niet willen (begrijpen))

    Beantwoorden
  3. Ik geloof niet maar als ik jou lees wil ik graag geloven…ik geloof!

    Beantwoorden
    • Wat is religie anders dan een handjevol leugens, sprookjes, verhaaltjes die louter dienen om ons te doen geloven dat ons zinloze bestaan toch waardevol is. Als we er maar in geloven. Fantastisch toch. De mens die zichzelf constant bij de neus neemt. Dat blijft mij fascineren.

      Beantwoorden
  4. Mooi om jou daar te zien vertellen Evy!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Anker Tong

Fiction

Woordzoeker vzw

Muzische, artistieke taaleducatie voor kinderen, jongeren en volwassenen

Het Ontstaan

Hoe de woorden zich bewegen en vorm worden

Kim in de pen blogt

Belevenissen van een maandagskind

ben zo terug!

En toen was er...

Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Rolf van der Leest

Gebundelde karakters als proviand voor de geest

gedacht & gedicht

en soms wat meer gedicht dan gedacht

pazzidiparole.wordpress.com/

Ann Van Dessel - Daniel Billiet - Erwin Steyaert - Hilde Pinnoo

Lettergoesting

Over kunst en letters en hun plaats in mijn leven

Fotogedichten van Lenjef

Losse gedachten in woord en beeld gevangen ©

Places Unknown

Dmitrii Lezine's Places Unknown is fine art and travel photography from around the world. Enjoy!

Figments of a DuTchess

not noble, just Dutch

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

LouTerLou, I'm telling you

blogs, columns, life

Loessoep

I'd rather be a verb than a noun

Margo Hermans

Blog what you live; don't live to blog.

Lettersmid

Vindt (de) zin

Goed Gezind

Terug naar de eenvoud

Kluger Hans

Online platform

KING BILLY's REPUBLIC

For whatever it's worth

ilcavallobianco

corri, corri mezza prato

Alowieke

Ik kijk en ik creëer

Stop Shop 2014

we stoppen de shopping waanzin (voor één jaar)

Land van Eden

Of hoe we anders kunnen leven en denken.

Jean Philip De Tender

alles is een verhaal

kribbels uit mijn leven

een kijk in mijn gedachten en de gebeurtenissen uit mijn dagelijks leven, heel gewone dingen, misschien ook wel heel bijzondere......

Taaldacht

Mijmeringen over de aard en wortels van onze taal

Take This Now

Don't let yesterday use up too much of today

Juliecafmeyer's Blog

Just another WordPress.com site

sarahgoodreau

things and not things.

Door Suzanne

De beleving in al haar facetten

Opmerkelijke Manieren

mijn ervaringen als lid van Mensa

akim a.j. willems

pssst...het menu van deze site vind je dààr in het hoekje = = = = = = = = = > > > >

Groove Garden

Adriaan Kuipers

Spiegelingen

Mijn wereld in spiegelbeeld

Kaat Kladdert

Kaat kladdert erop los

Ketogeen... en... Wat ?

Zelfexperiment van ketogeen..... eten ! En ? Hé ? Ja dat !

Leen Huet

Leen Huets blog

