RSS Feed

Spetter in het water

Geplaatst op

Ik kan het woord niet meer ruiken of zien. Laat mij het dus uitspugen: racisme. Zie het daar spartelen op de grond. In een plas van eigen uiteengespatte organen en lichaamsvocht. Walmend. Gefragmenteerd. Uit zijn omhulsel gespetterd. Je kan er in een grote boog omheen lopen. Dan nog kruipt het aroma in je kleren. Gelijk stijfsel. Het katoen kraakt tegen je vel. Je kan er doorheen lopen. Met rubberen laarsjes aan. En dan zingen van falderalderie falderaldera. Doen alsof je neus bloedt. Je kan erover uitschuiven. Vloeken en tieren. Dat je de plas niet gezien had. Je kan de handdoek in de stinkende ring gooien. Je omdraaien. Er vaart geen veerboot over troebel water. De oevers trekken zich terug. In het eigen nest. Polarisatie heet dat. Ook dat wil ik uitspugen. Polarisatie. Ruik je de stank? Trek je latex pakje maar aan. Geen mens geeft zich nog bloot in deze smeurie.

Wat we nodig hebben, dames en heren op de wallen, zijn succesverhalen. Inspirerende handdrukken. Ontmoetingen. Weg met het politiek correct denken. De motor van onze maatschappij is de grootst gemene deler. Diversiteit zijn de opties. Tof, maar niet essentieel. Tenzij je in een anarchie leven wil. Persoonlijk zou ik dat overwegen. Maar wie ben ik?

Diep in onze psyche zit een angst geworteld. Angst voor al wat anders is. Je hoeft me niet zo scheef te bekijken. Darwin zei dat ook al. En die wordt geloofd. In andere veldslagen. Eigen soort eerst. Dat is niet zo vreemd. Dat zit in ons vel. Dat moet je durven zeggen. De multiculturele samenleving is geen evidentie. Daar moet je heel bewust voor durven kiezen. Daar moet je angsten voor uitspugen. Slik ze vooral niet in. Daar krijg je maagkrampen van. Een verkrampte maatschappij ligt dan voor het grijpen. Je moet haar voeden met overeenkomsten. Bindlijm. Wat hebben we gemeen? Waarover kunnen we praten? Waar ontmoeten we elkaar? Ik geloof niet in een rendez-vous tussen wetteksten, opgelegde quota en kliklijnen. Wie gaat daar nu uit vrije wil zitten? Ik geloof in een ontmoeting tussen mensen. Echte mensen. Mensen die zingen en dansen. Mensen die kinderen opvoeden.Tranen plengen. Soep koken. Feest vieren. Elkaar troosten. Een dak boven hun hoofd bouwen. Afscheid nemen. Verhalen vertellen. Ruiken. Proeven. Voelen. Hoe de dag een traan wegpinkt als ze geboren wordt. Hoe ze zichzelf begraaft aan de einder. Hoe dat lot ook het onze is. Schoner wordt het niet. Ik geloof in taal. De overeenkomst van taal. Welke taal dan ook. Dat is hoe wij aansluiting zoeken met de ander. Dat is waar wij tot leven komen. In en door de taal. Moge die taal oprecht zijn. Dan zijn wij het ook. Zoekend. Aftastend. Met knikkende knieën. Hoopvol. Moge die taal niet moordend zijn. Dan zullen wij het ook niet zijn. Afwijzend. Veroordelend. Hard. Starend naar het eigen domme gelijk. Met de handen in de zakken. Bouw je geen brug.

alfred-j-kwak_

Over Evy Van Eynde

https://evyvaneynde.wordpress.com/

»

  1. Elkaar begrijpen door taal , dewelke dan ook ! Mooi gezegd Evy , soms heel moeilijk dat ook wel . Soms moet het met gebarentaal of met gezichtsuitdrukking want dat is ook een taal .
    Maar wel altijd de moeite waard !
    Mooie tekst !

    Beantwoorden
    • Ik moest gewoon effe braken van al dat politiek correct geneuzel dat mijn pad zo nodig moet kruisen. En Alfred is gewoon de max. Spetter, spatter, spater, lekker in het water. Ga maar vast naar huis. Hij komt een druppel later. 🙂

      Beantwoorden
  2. “Racisme” … een woord dat al langs alle kanten is misbruikt. Ligt dat in Gent niet, samen met “allochtoon” begraven in één familiegraf?

    Beantwoorden
    • Als dat zo is, dan is men toch vergeten om een muntje op hun tong te leggen en waren ze nu in familieverband als schim in een schimmelige tussenwereld, om ons op tijd en stond te priemen met een belachelijk schuldgevoel omdat het één en het ander niet van een leien dakje blijkt te lopen.

      Beantwoorden
      • Of misschien hebben ze er ook al een nieuw, langer, fancyer woord voor zoals voor allochtoon ‘Gentenaar met migratieachtergrond’ (terwijl ik eigenlijk dacht dat de hele kwestie ging over de irrelevantie van iemands afkomst in bijvoorbeeld nieuwsartikelen.).
        In elk geval een heel goed stuk!

        Beantwoorden
        • Ik denk soms: Ben ik hier nu te weinig intelligent voor of zo? Dat ik het niet zie. Heel die zwarte pieten nonsens, opgeblazen verhalen over bruine speculaas (welke kleur moet die anders hebben?) en dat gewijs met vingers langs alle kanten. Hoe kan dat nu bijdragen tot een fijne samenleving? Ik doe momenteel een project waarbij ik kleuters van verschillende origine en achtergrond dien te observeren. Geweldig hoe dat zij elkaars tongval en typische maniertjes overnemen en integreren in hun eigen taal om zo tot een nieuwe, gemeenschappelijke wijze van communicatie te komen. Dat vind ik zo boeiend. Omdat dat helemaal van zelf gebeurt. Zonder opgelegde regels of wat dan ook. Daar kunnen we nog wat van leren.

          Beantwoorden
  3. knap geschreven Evy en ik geloof ook nog steeds in de ontmoeting met een ander mens!!!

    Beantwoorden
  4. bovenstaande reactie is van mij!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Woordzoeker vzw

Muzische, artistieke taaleducatie voor kinderen, jongeren en volwassenen

Het Ontstaan

Hoe de woorden zich bewegen en vorm worden

Kim in de pen blogt

Belevenissen van een maandagskind

ben zo terug!

En toen was er...

Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Rolf van der Leest

Gebundelde karakters als proviand voor de geest

gedacht & gedicht

en soms wat meer gedicht dan gedacht

pazzidiparole.wordpress.com/

Ann Van Dessel - Daniel Billiet - Erwin Steyaert - Hilde Pinnoo

Lettergoesting

Over kunst en letters en hun plaats in mijn leven

Fotogedichten van Lenjef

Losse gedachten in woord en beeld gevangen ©

Places Unknown

Dmitrii Lezine's Places Unknown is fine art and travel photography from around the world. Enjoy!

Figments of a DuTchess

not noble, just Dutch

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

LouTerLou, I'm telling you

blogs, columns, life

Loessoep

I'd rather be a verb than a noun

Margo Hermans

Blog what you live; don't live to blog.

Lettersmid

Vindt (de) zin

Goed Gezind

Terug naar de eenvoud

Kluger Hans

Online platform

KING BILLY's REPUBLIC

For whatever it's worth

ilcavallobianco

corri, corri mezza prato

Alowieke

Ik kijk en ik creëer

Stop Shop 2014

we stoppen de shopping waanzin (voor één jaar)

Land van Eden

Of hoe we anders kunnen leven en denken.

Jean Philip De Tender

alles is een verhaal

kribbels uit mijn leven

een kijk in mijn gedachten en de gebeurtenissen uit mijn dagelijks leven, heel gewone dingen, misschien ook wel heel bijzondere......

Taaldacht

Mijmeringen over de aard en wortels van onze taal

Take This Now

Don't let yesterday use up too much of today

Juliecafmeyer's Blog

Just another WordPress.com site

sarahgoodreau

things and not things.

Door Suzanne

De beleving in al haar facetten

Opmerkelijke Manieren

mijn ervaringen als lid van Mensa

akim a.j. willems

pssst...het menu van deze site vind je dààr in het hoekje = = = = = = = = = > > > >

Groove Garden

Adriaan Kuipers

Spiegelingen

Mijn wereld in spiegelbeeld

Kaat Kladdert

Kaat kladdert erop los

Ketogeen... en... Wat ?

Zelfexperiment van ketogeen..... eten ! En ? Hé ? Ja dat !

Leen Huet

Leen Huets blog

Tom Driesen

En als je me niet gelooft dan maak ik je iets mooiers wijs

