RSS feed

Poëzie

Geplaatst op

poezieweek

Het is de week van de poëzie en ik vier dat. Niet omdat ik zo ontzettend hou van gedichten. Ze bekoren mij maar soms. Wel omdat ik hou van poëzie. Omdat poëzie het leven is, als je het goed leidt. En dat doe ik. Ik leid mijn leven opperbest.

Wat is poëzie? Dat vraag ik aan een bende hongerige 12-jarigen (die hebben altijd honger immers en die vreten om het even wat). Een paar vingers gaan de lucht in. Rijmpjes, zegt er eentje. En hoewel dat mag van mij, voel ik mijn tenen krullen. Kunst, zegt iemand anders, zowaar. Spelen met woorden, dat hoor ik nog liever. En of ze dat tof vinden, durf ik vragen. De meester maakt spleetjes van zijn ogen. Wellicht niet, vreest hij want zelf vindt hij het ook maar zware kost en een tikkeltje belegen. Iemand zit hardop te knikken. Ja, zeker, tof….als je het zelf maken mag. Poëzie is tof als je het zelf maken mag. (poiesis’/ποίησις). Dat onthou ik. Hopelijk doen zij dat ook. De 12-jarigen. Als hun levenspad zich ontspint tussen hun vingers, als de liefde hen verblindt, als ze terug met de voeten op de grond, als ze jaren ter plaatse lijken te trappelen, als de lat te hoog, als dromen uiteenspatten in zoete regen, als ze met hun smoel tegen de zoveelste muur, als ze hongerig om het even wat vreten, hun kaken volsteken met goede raad en als-ik-u-wassen, als ze hun hoofd in eigen boezem steken en zich afvragen waarom. Als ze dat niet weten en dat helemaal ok is. Omdat verwondering stopt waar begrijpen aanvat.

Een bende 12-jarigen kijkt me vragend aan. Snappen niks van de letters die ineens uit mijn mond dwarrelden. Mijn missie is geslaagd. Deze week mogen ze happen, met open mond naar letters en taal. Deze week wonen onmetelijk veel o’s in boomen en een d op het einde van de straad. Deze week vieren we de poëzie, het leven. Deze week schrappen we op het einde van de dag.

 

Over Evy Van Eynde

https://evyvaneynde.wordpress.com/

»

  1. u heeft de poëzie begrepen
    dank voor de uitleg
    prachtig mooi!

    Beantwoorden
  2. Blij dat rijm nog mag, maar anderzijds toch jammer om te lezen dat je tenen daarbij krullen. Heel kort: de kunst is (denk ik) om geen caramellenverzen (bloedarmoedig rijm) te schrijven zoals velen doen die met poëzie bezig denken te zijn, maar om te werken met een aantal middelen (rijm, ritme, metrum) waardoor een tekst glans krijgt en gaat klinken en onvermoede vergezichten opent. Het belevenisaspect maakt er even goed deel van uit als bij een niet rijmend gedicht. Charles Ducal, bijvoorbeeld, is daar een meester in.

    Beantwoorden
    • Begrijp me niet verkeerd, Gust. Ik doe zelf veel text-on-stage, dus dan weet je wel dat ik rijm omarm. Mijn tenen krulden enkel bij het woord ‘rijmpjes’, caramellenverzen dus. En ook dat mag inderdaad, maar het is geen synoniem voor poëzie. Dat gezegd zijnde: Welkom hier!

      Beantwoorden
      • Ik heb in die zin geen probleem met rijmpjes, Evy, dat ik als kind daarmee begonnen ben en het niet verkeerd vind dat kinderen dat antwoord geven: de eerste stap, onbewuste klank- en ritmewaardering. En van (hoogbejaarde) oude mensen zou ik het ook niet erg vinden, omdat die net als kinderen weer vrij genoeg staan van de wereld om in heel eenvoudige dingen plezier te vinden. Van alles daartussen hoop ik wel iets meer. 😉

        Beantwoorden
  3. Evy, mooie tekst.Poëzie is voor mij ook een huis(je) waarin je wonen mag.Binnen -buiten komen en gaan. Gist in een brood , misschien een banale uitdrukking maar toch zoiets wat er verband mee houdt. En ze zelf mogen schrijven vind ik al puur plezier zoals wandelen in het bos en dromen of denken dat je toch eens een kabouter zal ontmoeten. of een toverkol?
    Wie weet het?

    Beantwoorden
  4. ik vind deze (poiesis’/ποίησις), wel leuk die je hier boven schrijft! fijn dat de reacties van de kinderen zo positief waren

    Beantwoorden
  5. amaaaaai, wat een mooie toffe tekst!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Woordzoeker vzw

Muzische, artistieke taaleducatie voor kinderen, jongeren en volwassenen

Het Ontstaan

Hoe de woorden zich bewegen en vorm worden

Kim in de pen blogt

Belevenissen van een maandagskind

ben zo terug!

En toen was er...

Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Rolf van der Leest

Gebundelde karakters als proviand voor de geest

gedacht & gedicht

en soms wat meer gedicht dan gedacht

pazzidiparole.wordpress.com/

Ann Van Dessel - Erwin Steyaert - Hilde Pinnoo

Lettergoesting in avondland

Over kunst en letters en hun plaats in mijn leven

Fotogedichten van Lenjef

Losse gedachten in woord en beeld gevangen ©

Places Unknown

Dmitrii Lezine's Places Unknown is fine art and travel photography from around the world. Enjoy!

Figments of a DuTchess

not noble, just Dutch

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

LouTerLou, I'm telling you

blogs, columns, life

Loessoep

I'd rather be a verb than a noun

Margo Hermans

Blog what you live; don't live to blog.

Lettersmid

Vindt (de) zin

Goed Gezind

Terug naar de eenvoud

Kluger Hans

Online platform

KING BILLY's REPUBLIC

For whatever it's worth

ilcavallobianco

corri, corri mezza prato

Alowieke

Ik kijk en ik creëer

Stop Shop 2014

we stoppen de shopping waanzin (voor één jaar)

Land van Eden

Of hoe we anders kunnen leven en denken.

Jean Philip De Tender

everything is a story

kribbels uit mijn leven

een kijk in mijn gedachten en de gebeurtenissen uit mijn dagelijks leven, heel gewone dingen, misschien ook wel heel bijzondere......

Taaldacht

Mijmeringen over de aard en wortels van onze taal

Juliecafmeyer's Blog

Just another WordPress.com site

sarahgoodreau

things and not things.

Door Suzanne

De beleving in al haar facetten

Opmerkelijke Manieren

mijn ervaringen als lid van Mensa

akim a.j. willems

pssst...het menu van deze site vind je dààr in het hoekje = = = = = = = = = > > > >

Groove Garden

Adriaan Kuipers

Spiegelingen

Mijn wereld in spiegelbeeld

Kaat Kladdert

Kaat kladdert erop los

Ketogeen... en... Wat ?

Zelfexperiment van ketogeen..... eten ! En ? Hé ? Ja dat !

Leen Huet

Leen Huets blog

Tom Driesen

En als je me niet gelooft dan maak ik je iets mooiers wijs

