RSS Feed

Het proces

Geplaatst op

Denk jij, vraagt ze en slurpt aan haar koffie, dat we ooit meer zintuigen hadden? En dat het slechts een kwestie van tijd is alvorens er nog eentje afvalt? De tastzin bijvoorbeeld. We worden zo preuts, vind je ook niet? Of de smaakzin? Wat heb je eraan als je astronautenvoeding krijgt? Ik doe een paar stappen naar achter. Astronautenvoeding? Ze knikt, lekker efficiënt. Toch? Efficiëntie is toch hét toverwoord van de moderne wereld? De moderne wereld? Soms vind ik haar zo conservatief, zo kneuterig. De moderne wereld is immers al zo lang modern dat ze dat onmogelijk nog kan zijn. Toch? Ze zegt dat de moderne wereld zichzelf elke dag opnieuw heruitvindt. Gelijk een slang van vel wisselt. Gelijk de feniks wederopstaat uit de vlammen. Maar dat het enige echte nieuwe element in het schilderij, uiteindelijk, het hoopje oud vel is. En dat dat dan weer vergaat. Van een tabula rasa is geen sprake. We zijn terug bij af als het hoopje in de grond gekropen is. Zichzelf overgeeft aan de aarde.

Ze kijkt me verwachtingsvol aan. Ik zou het niet weten, Geertje. Ik denk over het algemeen niet na over zulke dingen. Het kan me eerlijk gezegd ook geen barst schelen of we ooit, in een ver, prehistorisch verleden zes of zeven of misschien wel twintig zintuigen hadden. En dat dat bepaalde mysteries zou kunnen verklaren. Eerder dan dat er sprake was van buitenaardse bemoeienissen om het puntje van die ene piramide te laten samenvallen met het licht van de opkomende zon op de eerste zomerdag volgens één of andere Mesopotamische kalender. Dat dat mij geen barst, geen sikkepit schelen kan. Dat het mij compleet koud laat. Tot verder onder nul, Geertje.

Ze kijkt me aan. Zucht. Slurpt nog eens van haar koffie. Denkt dat het proces al begonnen is. Bij mij bijvoorbeeld. Ik, immers, ben voor haar de representatie van dé maatschappij. Van dé kudde. Waar zij omheen graast. Die zij volgt in zijn kielzog. Omdat ook zij enkel perceptie is. En naar jezelf staren word je snel beu. Zij wel. Ze schudt haar hoofd. Zegt dat dat niet waar is. Zij, immers, kent de oude verhalen nog. Van Plato en zijn grot. Zij is de metafoor niet vergeten. Wij wel. En masse nemen we steeds vrijwilliger plaats op het strafbankje in de spelonken van de virtualiteit. De wereld geprojecteerd op het grote scherm tegenover ons. Omkijken is voor losers. Je nekwervels zijn bovendien vastgeschroefd. We lachen. We lachen ons te pletter. Iemand vult de baksters. Met suikerwater en vitaminen. Meer heb je niet nodig. Voor het schaduwtoneel. Het meespeeltheater voor je neus. Stap er maar in. De rol is je op het lijf geschreven. Je bent onsterfelijk. Je persoonlijkheid werd ontelbaar keren uitgeprint en zorgvuldig bewaard. Lijven dienen zich vrijwillig aan. De graal staat te blinken in de grot.

Ze staat recht. Het proces is begonnen, zegt ze. Uit haar sacoche haalt ze een tang. Daarmee trekt ze mijn tong uit. Dan neemt ze een fileermesje. Vilt me. Gelijk Sisamnes. Gelijk de kat met pruimen. Ten slotte haalt ze drie lucifers uit het doosje. Om mijn reukorgaan te kortwieken. Ze doet een stap achteruit. Bekijkt me. Knikt. Dat het goed is zo. Efficiëntie voor alles. Dat mijn zicht en mijn gehoor volstaan. In de spelonken van mijn virtuele wereld. In mijn virtuele kudde. Zal ik blij en idioot kunnen rondhuppelen, grazen, jaknikken. Tot een ander lijf mijn persoonlijkheid overneemt. Tot in het oneindige rondhuppelt. Graast. Jaknikt. Rondhuppelt. Graast. Jaknikt. Rondhuppelt. Graast. Jaknikt…

Over Evy Van Eynde

https://evyvaneynde.wordpress.com/

»

  1. Ik wil er juist een zintuig bij om te overleven met een extra hersenkwab voor een zesde zintuig. Digitaal scanvermogen. Bespaart een hoop ellende. En ergernis. En tijd. En gesjouw met apparaten. En rekeningen.

    Beantwoorden
    • Wellicht worden al die zintuigen gewoon vervangen door handige chips die je ingeplant krijgt bij je geboorte. Je kan dan op voorhand aanvinken welke chips je wenst. Voor King Billy een chip met digitaal scanvermogen, graag! 😀

      Beantwoorden
  2. wat een angstige evolutie, al die virtualiteit. Een toekomstbeeld ,een visioen .Laat ons hopen dat we al onze zintuigen mogen houden. om over na te denken.Straks droom ik er van gegarandeerd.

    Beantwoorden
    • Hopelijk heb je geen nachtmerrie gehad, Ingrid 🙂 Ik geloof dat dit verhaal niet eens zo onwaarschijnlijk is, onze staart is er toch ook afgevallen wegens onbruik? En ik heb eens ergens gelezen dat ook mensen in de embryonale fase een orgaantje hebben om feromonen op te speuren maar dat dat in een latere fase niet doorgroeit of afsterft, terwijl dat bij dieren wel blijft bestaan…

      Beantwoorden
  3. ,, Grote Broer ,, loert om de hoek . ,, The internet of thinks ,, is in opmars . Google staat bijna op punt om onze zintuigen te vervangen door ,,smart codes ,, .
    Urbanus zong er reeds in 1974 een lied over ; ,,De wereld is om zeep , er gebeuren rare dingen rondom mij….. ,,
    En de kuddedieren zullen rustig verder grazen , zij zullen nooit ergers hun koppen over breken . Zin-tuigen kunnen inderdaad soms zin-loos zijn .
    Maar ook de slimme Geertjes zullen worden meegesleurd in de onstuitbare stroom van de virtuele evolutie ! ENG !

    Sterke tekst Evy !!!

    Beantwoorden
    • Grote Broer is een illusie, maar wel eentje van het zichzelfwaarmakende soort 🙂 Gelukkig is er ook (zoals altijd) een tegenstroom van mensen die een stap terug nemen en een andere richting inslaan. Zoals dat meisje dat haar leven in Amsterdam gedurende 1 jaar op paleolitische wijze leeft. Of zoals de voedselteams en de hartenboertjes. Of zoals de lets gemeenschappen. Of zoals de coöperatieven in Baskenland. Mijn huid tintelt nog. Mijn tong ratelt nog bitterzoet en mijn neus is vooralsnog prominent aanwezig op mijn smoel. Geen Geertje die mij kortwiekt. 😀

      Beantwoorden

Geef een reactie

Anker Tong

Fiction

Woordzoeker vzw

Muzische, artistieke taaleducatie voor kinderen, jongeren en volwassenen

Het Ontstaan

Hoe de woorden zich bewegen en vorm worden

Kim in de pen blogt

Belevenissen van een maandagskind

ben zo terug!

En toen was er...

Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Rolf van der Leest

Gebundelde karakters als proviand voor de geest

gedacht & gedicht

en soms wat meer gedicht dan gedacht

pazzidiparole.wordpress.com/

Ann Van Dessel - Daniel Billiet - Erwin Steyaert - Hilde Pinnoo

Lettergoesting

Over kunst en letters en hun plaats in mijn leven

Fotogedichten van Lenjef

Losse gedachten in woord en beeld gevangen ©

Places Unknown

Dmitrii Lezine's Places Unknown is fine art and travel photography from around the world. Enjoy!

Figments of a DuTchess

not noble, just Dutch

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

LouTerLou, I'm telling you

blogs, columns, life

Loessoep

I'd rather be a verb than a noun

Margo Hermans

Blog what you live; don't live to blog.

Lettersmid

Vindt (de) zin

Goed Gezind

Terug naar de eenvoud

Kluger Hans

Online platform

KING BILLY's REPUBLIC

For whatever it's worth

ilcavallobianco

corri, corri mezza prato

Alowieke

Ik kijk en ik creëer

Stop Shop 2014

we stoppen de shopping waanzin (voor één jaar)

Land van Eden

Of hoe we anders kunnen leven en denken.

Jean Philip De Tender

everything is a story

kribbels uit mijn leven

een kijk in mijn gedachten en de gebeurtenissen uit mijn dagelijks leven, heel gewone dingen, misschien ook wel heel bijzondere......

Taaldacht

Mijmeringen over de aard en wortels van onze taal

Take This Now

Don't let yesterday use up too much of today

Juliecafmeyer's Blog

Just another WordPress.com site

sarahgoodreau

things and not things.

Door Suzanne

De beleving in al haar facetten

Opmerkelijke Manieren

mijn ervaringen als lid van Mensa

akim a.j. willems

pssst...het menu van deze site vind je dààr in het hoekje = = = = = = = = = > > > >

Groove Garden

Adriaan Kuipers

Spiegelingen

Mijn wereld in spiegelbeeld

Kaat Kladdert

Kaat kladdert erop los

Ketogeen... en... Wat ?

Zelfexperiment van ketogeen..... eten ! En ? Hé ? Ja dat !

Leen Huet

Leen Huets blog

