RSS Feed

Ali Jas

Geplaatst op

Op dagen als vandaag is het goed om te reflecteren. Iemand vertelde gisteren een grapje. Dat je zuur gaat kijken van een suikerloos dieet. Ik word daar heel ambetant van. Kwaad. Verdrietig. En mijn slokdarm vult zich daarvan met lucht. Van onder naar boven vult de pijp zich met lucht. Ik voel me dan als een mijnschacht. Dat is geen fijne alias. Ik heb verschillende onaangename aliassen. Ik wentel me blijkbaar graag in ietwat gefrustreerde gedaantes. Personages. Die stuk voor stuk gemeen hebben dat ze raar zijn. Ik vind dat niet. Men vindt dat. En men heeft altijd gelijk. Zo is er het virtuele personage dat tekeningen maakt van naakte sumoworstelaressen en die dan vervolgens op haar online wall post. Dat doe je niet. Dat is zó fout, murmelen de vrienden dan. Er is ook Geertje. Geertje is de dame in wiens huid ik zo graag kruipen zou. Maar die enkel uit mijn pen durft vloeien. Ze woont in het koffiehuis hier in het dorp. Daar spreken we soms af. Om koffie te drinken en om gedachten uit te wisselen. Geertje vindt zichzelf te intelligent voor deze wereld. Onbegrepen dat ook. En raar. Maar dat zei ik al. Niemand vindt Geertje tof. Alleen ik. Daarom kan ik ook nooit weigeren als ze vraagt om af te spreken. Zodat ze haar gal over me heen kan spuwen. Je zal er maar mee blijven zitten. Een met lucht gevulde mijnschacht is daar niks tegen. Daarvan hoef je enkel het tjoepke los te draaien. Gal is toch een ander paar mouwen. Er is ook Het kleine meisje. Dat zichzelf wentelt in zelfverzonnen poëziesprookjes. Daar kruipt ze in zakdoekenbergen, plant er een vlag en noemt het Snotneuzenland. Wie doet zoiets? En wat betekent die zever allemaal? Ik zeg dat ik het niet weet. Dat ik überhaupt niet in staat ben om met mijn onbenullige vijf zintuigen ook maar iets van al wat is te begrijpen. En dan kijken heel veel virtuele ogen me aan. Met open mond. Ook dat kan in de wereld van mijn rare aliassen. Virtuele ogen die je met open mond aankijken. Zo zot is dat niet. Het is maar taal. Mijn vrienden druipen af. Doen alsof ze strijken moeten. Of de dieren virtuele brokken moeten voeren. Ik is alleen. Ik is verdrietig.

Ik ontmoette de afgelopen tijd andere kwieten. Nerds. Taalartiesten. Autodidacten. Andersdenkers. Of ik geen zin heb om mee aan tafel te zitten. Een pintje te drinken. Of koffie. Dat ik gerust mijn jas mag uitdoen. Ik zeg dat het er veel zijn. Allemaal laagjes jas. Oude jassen, nieuwe jassen, mantels en badhanddoeken die om je heen gewikkeld net zo goed dienst doen. Tegen de muur hangt een kapstok. Met een hele reeks hangknoppen. Hoeveel ik er wil reserveren? Ik tel de laagjes op mijn huid. Voel dat er elk moment een laagje bijgroeit. Dat je ook verschillende laagjes op één hangknop kan hangen. Dat scheelt. En je kan er altijd bij bestellen. Zolang de voorraad strekt. We lachen. Iemand vraagt of hij mee moet helpen pellen. Ik knik. Samen pellen is altijd plezanter. Je kan dan samen ruiken aan de sinaasappelschilgeur onder je nagels en elkaars tranen deppen bij de uienlaag en verrast uitroepen in koor dat er nog een vergeelde bloemenlaag onder zit.

Vandaag ben ik jarig. Genoeg gereflecteerd. Mijn lief tracteert op koffie. Zwart zonder suiker. Ik kleef alvast een brede glimlach onder mijn neus. Een eindeloze horizon die enkel de zoetste mond kussen mag.

feestvarken

Over Evy Van Eynde

https://evyvaneynde.wordpress.com/

»

  1. Je allermooiste Ali-Jas is het melancholieke feestvarken.
    Een dikke proficiat en geniet van je verjaardag

    Beantwoorden
  2. Heel echt ontroerend mooi !!! Ik kreeg zowaar een brok in mijn keel , soms is het goed om een brok in je keel te hebben , die kan je dan uitbraken over al dat onbegrip en flauwe grappenmakers .Laat Ali Jas gerust zijn zegje doen , ik geniet er telkens weer van !!!
    Gelukkige verjaardag mijn kind ! 🙂

    Beantwoorden
  3. Andere jassen dragen kan deugd doen – en ‘k denk eigenlijk dat we er allemaal wel ’n paar hebben 🙂 Ga maar lekker koffie drinken met die kwieten (en met jouw lief)! Geniet van je verjaardag!

    Beantwoorden
  4. fijne verjaardag Evy

    Beantwoorden
  5. bovenstaande reactie is van mij; ik verstuurde die van mijn telefoon en dan ben ik blijkbaar niet ingelogd ( ik snap het al want de telefoon is nog op zijn naam) nogmaals heel fijne dag; he ik dacht gauw nog even sturen want dat kan nog! Van Leen zul je bericht krijgen over de feedbacksessie met Daniël!!

    Beantwoorden
  6. Proficiat, Evy! Ik hoop dat je van een mooie dag geniet.
    En met of zonder jas(sen), ik smul van je verhalen. Je hoeft de jas niet helemaal uit te doen hè, mag hem ook losknopen. Of slechts één mouw vullen. Zelfs dan blijven je verhalen vol.

    Beantwoorden
  7. Ik ken een Geertje die op Geertje lijkt, ze schreef altijd bij een verjaardag: ‘Geertje feliciteert je’. Dus ook namens mij een hele fijne verjaardag met veel suikervolle gedachten die dan weer zoet uit je pen komen vloeien voor ons!

    Beantwoorden
  8. Dank jullie wel, lieve lezers. De koffie was zwart en vol troost. De film was mindtaking. En de lippen van mijn lief zoet als hemelse spijzen. Mijn pen zit nog propvol verhalen. Dus kom gerust langs wanneer jullie daar zin in hebben, hang jullie jas aan de kapstok en wees gelijk steeds meer dan welkom, x x x

    Beantwoorden

Geef een reactie

Anker Tong

Fiction

Woordzoeker vzw

Muzische, artistieke taaleducatie voor kinderen, jongeren en volwassenen

Het Ontstaan

Hoe de woorden zich bewegen en vorm worden

Kim in de pen blogt

Belevenissen van een maandagskind

ben zo terug!

En toen was er...

Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Rolf van der Leest

Gebundelde karakters als proviand voor de geest

gedacht & gedicht

en soms wat meer gedicht dan gedacht

pazzidiparole.wordpress.com/

Ann Van Dessel - Daniel Billiet - Erwin Steyaert - Hilde Pinnoo

Lettergoesting

Over kunst en letters en hun plaats in mijn leven

Fotogedichten van Lenjef

Losse gedachten in woord en beeld gevangen ©

Places Unknown

Dmitrii Lezine's Places Unknown is fine art and travel photography from around the world. Enjoy!

Figments of a DuTchess

not noble, just Dutch

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

LouTerLou, I'm telling you

blogs, columns, life

Loessoep

I'd rather be a verb than a noun

Margo Hermans

Blog what you live; don't live to blog.

Lettersmid

Vindt (de) zin

Goed Gezind

Terug naar de eenvoud

Kluger Hans

Online platform

KING BILLY's REPUBLIC

For whatever it's worth

ilcavallobianco

corri, corri mezza prato

Alowieke

Ik kijk en ik creëer

Stop Shop 2014

we stoppen de shopping waanzin (voor één jaar)

Land van Eden

Of hoe we anders kunnen leven en denken.

Jean Philip De Tender

everything is a story

kribbels uit mijn leven

een kijk in mijn gedachten en de gebeurtenissen uit mijn dagelijks leven, heel gewone dingen, misschien ook wel heel bijzondere......

Taaldacht

Mijmeringen over de aard en wortels van onze taal

Take This Now

Don't let yesterday use up too much of today

Juliecafmeyer's Blog

Just another WordPress.com site

sarahgoodreau

things and not things.

Door Suzanne

De beleving in al haar facetten

Opmerkelijke Manieren

mijn ervaringen als lid van Mensa

akim a.j. willems

pssst...het menu van deze site vind je dààr in het hoekje = = = = = = = = = > > > >

Groove Garden

Adriaan Kuipers

Spiegelingen

Mijn wereld in spiegelbeeld

Kaat Kladdert

Kaat kladdert erop los

Ketogeen... en... Wat ?

Zelfexperiment van ketogeen..... eten ! En ? Hé ? Ja dat !

Leen Huet

Leen Huets blog

