RSS Feed

Meester Willems

Geplaatst op

Ineens, vanuit het niets, duik ik in mijn hoofd. Lichtjaren schieten aan mij voorbij. Ik ben terug acht en vooraan in de klas staat een boom. Een boom van een vent. Meester Willems. De boom heeft een boon voor mij. No-nonsens avant la lettre in een debardeurke met V-hals heeft een boon voor mij. Beloont me om de zoveel tijd met een speciale opdracht. Als ik hem tevergeefs zie grabbelen naar suikerklontjes in zijn oranje mok. Als hij teleurgesteld naar de lege bodem staart, dan weet ik dat het moment daar is. Dan neemt hij die lege mok, sjofelt naar me toe op sandalen en grijze sokken. Verzoekt me, beveelt me met een kleine glimlach om zijn lippen, deze te gaan vullen. In het leraarslokaal. Met zoete brokjes suiker.

mok

Ik voel elke tegel onder mijn voeten. Elke seconde voorbij kruipen. Stiekem kijk ik door de hoge ramen. De hiërarchieën, de strikte rangschikking der macht. De onderwijzers vooraan. De hoofdjes van de gedweeë leerlingen, angstvallig. De rebellen. De pestrozen. Men gooit met propjes, snuift aan geurgommen, voorziet inktpennen van nieuwe munitie en men tintekillt. Op meedogenloze wijze. En ik? Ik ben de toeschouwer, het onzichtbare publiek. Het laatste raam en de slotscène verdwijnen achter mij. Ik passeer de trappenhal, staar in de diepte. Daar aanroept mij de verleidingszang van de inkomdeur. Laat het een uitweg zijn. Een weg uit dit idiote vertoon. Ik sta op het punt te verdrinken in de wit-zwart geblokte oase van kille omlijndheid tot ik opschrik door de gedacht aan de meester. De boom die wellicht al buiten zijn klas staat om te zien waar ik blijf.

Haastig loop ik naar het leraarslokaal. De ruimte is ingedeeld in twee aparte kamers. In de voorste staat een lange vergadertafel met zwarte vintage stoelen. En koffiethermossen. Grote. Het felle daglicht doet heel wat stof opwaaien. Verboden stof. De suikerklontjes vind je in het aanpalende ‘lounge-gedeelte’. Het is er heerlijk retro relaxed met oranje kuipzetels en verder wat gemeubelte in metaal en donker nephout. Met neppe groeven. Een radio met afgebroken antenne staat zachtjes te grommen. Een hoge asbak op een gewelfd pilaarvoetje siddert nog na van het eindeloos open-en-dicht geklak dat steeds maar door zijn schriele lijf dreunt. Op een glazen tafeltje ligt een stapel tijdschriften. Ik kan me goed voorstellen dat er hier niet enkel gerookt en gekeuveld wordt maar dat men hier ook flink naast de pot pist.  De kamer ademt een zweterig, klam aroma van parfum, tabak, koffie en goedkope lipstick. Wellicht heeft ook meester Willems hier al menig vrouwelijk collega tussen de koffievlekken beknipoogd. Enzo. Wellicht is hij aantrekkelijk. Er lopen best wat knappe juffen rond op school. Dit is een rijksschool, weet je wel. Hier heerst niet de schijnheilige preutsheid van het katholieke onderwijs. Hoewel ik me kan voorstellen dat er onder dat soort maagdelijke trutten ook schuinpissers zitten, hunkerend naar hun veilige, maandelijkse rendez-vous waarmee ze gekleed en met de knoopjes toe het hoogtepunt van hun belegen bestaan bereiken. Terwijl manlief thuis kruiswoordpuzzels invult en stiekem naar de oplossingen gluurt. Wat een stouterik ben je toch. Stoute jongen. Ik heb al te lang dit verdorven oord staan opsnuiven. Ik heb al veel te lang getalmd. De koffie is vast al koud. Ik graai snel wat klontjes uit de grote suikerpot, vul de mok tot net over de helft – hoezo, niet vol? Ach, ik loop volgende week nog wel een keertje. Een laatste snuif. Een lijntje ondeugendheid. Uit Blauwbaards kamer. En dan snel ik door de gang. Er staat een boom aan de deur. De mooiste uit het bos. Hij neemt de mok in ontvangst. Glimlacht boekdelen. Wij delen een geheim. En ik hou van hem.

 

Over Evy Van Eynde

https://evyvaneynde.wordpress.com/

»

  1. Gewoon prachtig !!! En zo herkenbaar voor de rijksschoolkinderen van toen 😉
    Wat een zoektocht naar een vintage hemd voor een feestje allemaal teweeg brengt in jouw hoofd 🙂

    Beantwoorden
  2. Goh Evie… dat verhaal van jou gaf me een déja-vu om “U” tegen te zeggen. Zelfs de leeftijden kloppen. Bij meester “Zorro” van het derde leerjaar (zo noemde iedereen hem), kon ik niets fout doen en dat was een hele geruststelling voor het onzekere kind dat ik was. Die kanjer van een leraar uit mijn schooltijd is jammer genoeg nooit een zilverwilg mogen worden. Enkele jaren geleden vernam ik dat hij veel te jong, overleden was. Maar de herinnering blijft natuurlijk …
    Dank je voor de leuke teletijds-trip die je me hier hebt bezorgd.

    Beantwoorden
  3. bij mij kwamen ook verschillende herinneringen naar boven; knap geschreven Evy

    Beantwoorden

Geef een reactie

Anker Tong

Fiction

Woordzoeker vzw

Muzische, artistieke taaleducatie voor kinderen, jongeren en volwassenen

Het Ontstaan

Hoe de woorden zich bewegen en vorm worden

Kim in de pen blogt

Belevenissen van een maandagskind

ben zo terug!

En toen was er...

Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Rolf van der Leest

Gebundelde karakters als proviand voor de geest

gedacht & gedicht

en soms wat meer gedicht dan gedacht

pazzidiparole.wordpress.com/

Ann Van Dessel - Daniel Billiet - Erwin Steyaert - Hilde Pinnoo

Lettergoesting

Over kunst en letters en hun plaats in mijn leven

Fotogedichten van Lenjef

Losse gedachten in woord en beeld gevangen ©

Places Unknown

Dmitrii Lezine's Places Unknown is fine art and travel photography from around the world. Enjoy!

Figments of a DuTchess

not noble, just Dutch

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

LouTerLou, I'm telling you

blogs, columns, life

Loessoep

I'd rather be a verb than a noun

Margo Hermans

Blog what you live; don't live to blog.

Lettersmid

Vindt (de) zin

Goed Gezind

Terug naar de eenvoud

Kluger Hans

Online platform

KING BILLY's REPUBLIC

For whatever it's worth

ilcavallobianco

corri, corri mezza prato

Alowieke

Ik kijk en ik creëer

Stop Shop 2014

we stoppen de shopping waanzin (voor één jaar)

Land van Eden

Of hoe we anders kunnen leven en denken.

Jean Philip De Tender

everything is a story

kribbels uit mijn leven

een kijk in mijn gedachten en de gebeurtenissen uit mijn dagelijks leven, heel gewone dingen, misschien ook wel heel bijzondere......

Taaldacht

Mijmeringen over de aard en wortels van onze taal

Take This Now

Don't let yesterday use up too much of today

Juliecafmeyer's Blog

Just another WordPress.com site

sarahgoodreau

things and not things.

Door Suzanne

De beleving in al haar facetten

Opmerkelijke Manieren

mijn ervaringen als lid van Mensa

akim a.j. willems

pssst...het menu van deze site vind je dààr in het hoekje = = = = = = = = = > > > >

Groove Garden

Adriaan Kuipers

Spiegelingen

Mijn wereld in spiegelbeeld

Kaat Kladdert

Kaat kladdert erop los

Ketogeen... en... Wat ?

Zelfexperiment van ketogeen..... eten ! En ? Hé ? Ja dat !

Leen Huet

Leen Huets blog

