RSS Feed

Zonnekind

Geplaatst op

turnster

Je zou denken dat ik mezelf herken in het letterkind. Dat is niet zo. Haar letters slingeren op geheel eigen wijze. Botsen soms met die van mij. Dat mag. Het leven is geen sprookje. Soms springt hier echter nog een ander kind in het rond. Dan zie je twee oortjes achter grassprieten in het gazon tevoorschijn komen. Het is het zonnekind. Ik kus haar vaak te pletter. En zij mij ook. En dan springen we samen door het gras. Zij, blakend van zon. Ik, pluizig. Gelijk het oude donderbeertje. Dat bijna onzichtbaar bromt op de melkkop die we kochten met artispunten van corona. Weet je dat nog?

Aan het begin van de zomer zegde het zonnekind een ster te willen worden. Een fonkelende ster. Hoog aan de hemel? vroeg ik. Het zonnekind schudde haar hoofd. Neen. Geen fonkelende ster hoog aan de hemel. Een turn-ster. Een grote. Het zonnekind weet altijd zonneklaar wat ze wil. Daar kan het letterkind nog wat van leren. Het letterkind weet nooit wat ze wil. Wil altijd alles en niks. Twijfelt hele dagen aan elkaar. Een turn-ster dus. Wel. Dan moet je op turnles. Toch?

Het hele idee groeide en groeide doorheen de zomer. Totdat er sterrenstaarten uit haar zonne-oren sijpelden. Een turn-ster. Een grote turn-ster. Met een grote, gouden medaille op haar buik.

En toen, toen stond ineens de eerste turnles voor de deur. Het zonnekind deed open. Bekeek het mormel scheef en ongeïnteresseerd. Draaide zich om en liet het onding staan waar het stond. Dreunde met boze stappen naar de slaapkamer. Veranderde in een brombeertje. Met donderwolkjes op haar buik. Zo niet. Dacht ik kordaat. Beval de beer om naar beneden te komen. Daar zaten we dan. Een grote brombeer. Een kleine brombeer. En een eerste turnles. We spraken geen woord. Lieten de rijstebrij onaangeroerd. Bliksemschichten schoten over en weer. Donderwolken verzamelden tegen het plafond. Na een uur, liet de eerste turnles het voor bekeken. Hij hield zich kalm en sprak bedeesd: Nou, zal ik volgende week nog een keertje komen? Ik glimlachte. Wat een schatje. Dat we het nog zouden bespreken. De deur in het slot.

De kleine brombeer duwde zwarte wolken aan de kant. Dikke tranen rolden over haar wangen. Dat ze zo graag een turn-ster wilde zijn. Een grote, glimmende turn-ster. Ik deed alsof ik haar niet hoorde, stopte mijn hoofd door ongestopte spleten in het wolkendek. Likte tranen uit de hemel. Tot de beer in zijn hol kroop, het zonnekind herrees. Volgende week komt ‘ie nog een keertje. Dan doen we het helemaal oppernieuw. En zonnestralen vielen over tafel. Twee vergulde bromberen. Aten samen. Rijstebrij. En sterrenstaarten.

Over Evy Van Eynde

https://evyvaneynde.wordpress.com/

»

  1. wat prachtig, er zit zoveel in, behalve de rijstebrij

    Beantwoorden
  2. ik was niet terug gekomen hoor, zonnekind of niet

    Beantwoorden
  3. aha dat verandert natuurlijk alles, onweerstaanbaar en zo

    Beantwoorden
  4. Pingback: Tijd om te spelen! | Goed Gezind

  5. Pingback: Bang. In het schone huis. | Evy Van Eynde

  6. Pingback: Een kat in een zak. Hatsjie! | Goed Gezind

  7. Pingback: De bloeddorstige koekoek | Evy Van Eynde

Geef een reactie

Anker Tong

Fiction

Woordzoeker vzw

Muzische, artistieke taaleducatie voor kinderen, jongeren en volwassenen

Het Ontstaan

Hoe de woorden zich bewegen en vorm worden

Kim in de pen blogt

Belevenissen van een maandagskind

ben zo terug!

En toen was er...

Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Rolf van der Leest

Gebundelde karakters als proviand voor de geest

gedacht & gedicht

en soms wat meer gedicht dan gedacht

pazzidiparole.wordpress.com/

Ann Van Dessel - Daniel Billiet - Erwin Steyaert - Hilde Pinnoo

Lettergoesting

Over kunst en letters en hun plaats in mijn leven

Fotogedichten van Lenjef

Losse gedachten in woord en beeld gevangen ©

Places Unknown

Dmitrii Lezine's Places Unknown is fine art and travel photography from around the world. Enjoy!

Figments of a DuTchess

not noble, just Dutch

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

LouTerLou, I'm telling you

blogs, columns, life

Loessoep

I'd rather be a verb than a noun

Margo Hermans

Blog what you live; don't live to blog.

Lettersmid

Vindt (de) zin

Goed Gezind

Terug naar de eenvoud

Kluger Hans

Online platform

KING BILLY's REPUBLIC

For whatever it's worth

ilcavallobianco

corri, corri mezza prato

Alowieke

Ik kijk en ik creëer

Stop Shop 2014

we stoppen de shopping waanzin (voor één jaar)

Land van Eden

Of hoe we anders kunnen leven en denken.

Jean Philip De Tender

everything is a story

kribbels uit mijn leven

een kijk in mijn gedachten en de gebeurtenissen uit mijn dagelijks leven, heel gewone dingen, misschien ook wel heel bijzondere......

Taaldacht

Mijmeringen over de aard en wortels van onze taal

Take This Now

Don't let yesterday use up too much of today

Juliecafmeyer's Blog

Just another WordPress.com site

sarahgoodreau

things and not things.

Door Suzanne

De beleving in al haar facetten

Opmerkelijke Manieren

mijn ervaringen als lid van Mensa

akim a.j. willems

pssst...het menu van deze site vind je dààr in het hoekje = = = = = = = = = > > > >

Groove Garden

Adriaan Kuipers

Spiegelingen

Mijn wereld in spiegelbeeld

Kaat Kladdert

Kaat kladdert erop los

Ketogeen... en... Wat ?

Zelfexperiment van ketogeen..... eten ! En ? Hé ? Ja dat !

Leen Huet

Leen Huets blog

