RSS Feed

De Boerentoren

Geplaatst op

vlinders

 

Heel lang geleden. Was er eens een groot koninkrijk. Het heette Antverpia. Het was omringd door woeste zeeën. De scheldewaters, zegden de mensen. Overdag was alles pees en vree. Maar ’s nachts vloekten en tierden de golven. Tot de hemel sterren bloosde van gêne. Het nachtelijke watergeweld kroop de mensen in de kleren. Zij plakten bij daglicht een schone glimlach onder hun neus. Flapperden vrolijk met hun oren. Maar als de zon zonk achter de laatste golf, borrelden nachtvlinders in de Antverpische buiken. Daarom waren de mensen verplicht om voor het slapen gaan hun lippen te sluiten. Met een rits of met knopen. Of met klittenband voor de kleintjes. Zo bleven de vlinders veilig in hun hol. En de straten geweldloos.

Het koninkrijk Antverpia kende drie standen: De boeren, de handelaars en de filosofen. (De doeners, de durvers en de denkers). Aan het hoofd van de drie standen stond een koning en een koningin. Door een oude vloek waren alle koningsparen gedoemd kinderloos te blijven. Daardoor moest er bij elk koningsoverlijden een nieuwe vorst gekozen worden. Antverpia was een ruimdenkend rijk en liet die keuze over aan het volk. De mensen moesten dan een week lang hun lippen gesloten houden. Zodat er voor de boze nachtvlinders in hun buiken niets anders opzat dan te winterslapen. Het volkse verstand kon dan ongehinderd door rancuneus gefladder, door honger in eigen buik, unaniem kiezen voor een goede vorst.

Eeuwenlang ging dat goed. Tot er in de handelswijken steeds meer knoop-, rits- en klittenbanddiscounters als paddenstoelen uit de grond rezen. De kwaliteit van de afsluitsystemen nam een diepe duik. Tot onder de zeespiegel. Steeds vaker werden mensen wakker met open mond. Hun hoofd in een zwerm van boze vlinders. En toen de dag kwam dat de laatste goede koning stierf, weigerden de mottenlegers in het winterhol te kruipen. Het volk geraakte het niet eens over een nieuwe vorst. Immers, de filosofen wensten een groot denker. De handelaars schreeuwden om een vrije marktkramer. En de boeren? De boeren kwamen op straat. Met riek en zeis. Fier gezeten op hun ploeg. Zij hadden de goedkoopste knopen, ritsen en klittenbanden gekocht. In de Antiqualdi om de hoek. Zwermen wraakzuchtige nachtvlinders fladderden uit hun mond. Vormden een spandoek tussen de wolken: Mestkever Koning! En zo geschiedde. Koning Mestkever beklom zijn troon. En de boeren bouwden een toren voor hem. De Boerentoren. De hoogste toren van het rijk. Koning Mestkever ging op de bovenste etage wonen. En elke dag keek hij uit het raam neer op het volk. Blies mottenlegers door de straten. Tot alle filosofen en handelaars neergesabeld waren. Zo was het goed, dacht de koning. Dat najaar oogsten de boeren wat zij gezaaid hadden. Het koninkrijk werd boerendorp. Waar de mensen vergaten te denken en onhandelbaar waren. Waar de golven ’s nachts steeds luider scholden. Tot de hemel blonk van beschaamde sterren. Na honderd kristallen nachten, liepen de boeren slaapdronken tegen elkaar. Deelden boze motten uit. Bestormden de toren. De Boerentoren. Koning Mestkever zag ze komen. Dacht bij zichzelf: Het einde is nabij. Hij klom in het hoogste raam en gooide zich te pletter. En terwijl zijn laatste adem verdween op de rug van een vlinder, bevroren alle boeren in de toren in een eeuwige winterslaap. Antverpia verdween. In de golven van de scheldewaters. Enkel de boerentoren bleef overeind. En toen eeuwen later, woeste Vikingen over de Antverpische baren koersten, ontwaarden zij de toren. Zij bouwden er een eiland rond. Stichtten er een rijk. Noemden het Antwerpen Stad. En de nieuwe koning nam zijn intrek in de toren. Bij de renovatie ontdekte hij muurschilderijen van rieken en zeisen en gespreide vlindervleugels voor een ploeg. Hij noemde zijn stulp de Boerentoren. De Boerentoren van Antwerpen Stad. Waar boeren wonen, tot op de dag van vandaag, in wandschilderijen.

 

Met dit sprookje doe ik mee aan een wedstrijd van Fameus. Voor een nieuwe kidsgids over Antwerpen zoeken zij schrijvers en illustratoren. De opdracht was: Schrijf een verhaal waarin je antwoordt op de volgende vraag: Wonen er boeren in de boerentoren? De winnaars mogen een hoofdstuk schrijven  voor de nieuwe gids. 

Je kan mij steunen door mijn verhaal te liken op hun facebookpagina:

https://www.facebook.com/KidsGids?ref=ts&fref=ts

Mercikes al, x

Over Evy Van Eynde

https://evyvaneynde.wordpress.com/

»

  1. Succes. Het verhaal heeft een grote kans om te winnen, omdat zowel de inhoud als de fraaie schrijfstijl bijzondere kwaliteiten hebben en de jonge lezers meenemen op een avontuurlijke reis door het verleden van Antwerpen en de Boerentoren.

    Beantwoorden
    • Dankje voor de lovende woorden! Ik zou er heel graag aan meewerken, heb een boontje, wat zeg ik een hele bonenstruik voor de stad Antwerpen én ik schrijf graag sprookjes. Ik lijk me de geknipte kandidaat voor het klusje 😉

      Beantwoorden
  2. Hey Evy, ik heb je sprookje ‘geliked’. Zoals ik dat ondertussen al van je gewend is het alweer zeer verzorgd geschreven. Ik heb één kleine bedenking: omdat de doelgroep kinderen zijn stel ik mezelf de vraag of hier en daar de zinsbouw en/of woordkeuze niet te moeilijk is? Een vraag die ik aan de jury overlaat. Ikzelf, die lichtjes neigt naar het volwassene, maar dan ook maar heel lichtjes, vindt het in ieder geval een leuk verhaaltje. Groetjes.

    Beantwoorden
    • Ha, fijn, Johnny! Merci daarvoor. Ik toets mijn verhalen altijd aan mijn eigen kidos, maar die kregen dergelijke sprookjes met de paplepel binnen en zijn bovendien uitermate slim en lyrisch hoogsensitief (ik weet dat zo zeker want ik ben hun moeder) :))) Zij zijn maw misschien niet de meest representatieve toetsstenen (toetsstenen????!) 🙂

      Beantwoorden

Geef een reactie

Anker Tong

Fiction

Woordzoeker vzw

Muzische, artistieke taaleducatie voor kinderen, jongeren en volwassenen

Het Ontstaan

Hoe de woorden zich bewegen en vorm worden

Kim in de pen blogt

Belevenissen van een maandagskind

ben zo terug!

En toen was er...

Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Rolf van der Leest

Gebundelde karakters als proviand voor de geest

gedacht & gedicht

en soms wat meer gedicht dan gedacht

pazzidiparole.wordpress.com/

Ann Van Dessel - Daniel Billiet - Erwin Steyaert - Hilde Pinnoo

Lettergoesting

Over kunst en letters en hun plaats in mijn leven

Fotogedichten van Lenjef

Losse gedachten in woord en beeld gevangen ©

Places Unknown

Dmitrii Lezine's Places Unknown is fine art and travel photography from around the world. Enjoy!

Figments of a DuTchess

not noble, just Dutch

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

LouTerLou, I'm telling you

blogs, columns, life

Loessoep

I'd rather be a verb than a noun

Margo Hermans

Blog what you live; don't live to blog.

Lettersmid

Vindt (de) zin

Goed Gezind

Terug naar de eenvoud

Kluger Hans

Online platform

KING BILLY's REPUBLIC

For whatever it's worth

ilcavallobianco

corri, corri mezza prato

Alowieke

Ik kijk en ik creëer

Stop Shop 2014

we stoppen de shopping waanzin (voor één jaar)

Land van Eden

Of hoe we anders kunnen leven en denken.

Jean Philip De Tender

everything is a story

kribbels uit mijn leven

een kijk in mijn gedachten en de gebeurtenissen uit mijn dagelijks leven, heel gewone dingen, misschien ook wel heel bijzondere......

Taaldacht

Mijmeringen over de aard en wortels van onze taal

Take This Now

Don't let yesterday use up too much of today

Juliecafmeyer's Blog

Just another WordPress.com site

sarahgoodreau

things and not things.

Door Suzanne

De beleving in al haar facetten

Opmerkelijke Manieren

mijn ervaringen als lid van Mensa

akim a.j. willems

pssst...het menu van deze site vind je dààr in het hoekje = = = = = = = = = > > > >

Groove Garden

Adriaan Kuipers

Spiegelingen

Mijn wereld in spiegelbeeld

Kaat Kladdert

Kaat kladdert erop los

Ketogeen... en... Wat ?

Zelfexperiment van ketogeen..... eten ! En ? Hé ? Ja dat !

Leen Huet

Leen Huets blog

