RSS Feed

Van Jetje

Geplaatst op

Beste lezer.  Ik ging u verrassen met een uitermate boeiende impressie van een welgesmaakt concert. Vorige vrijdag in de Muziekodroom in Hasselt. Dat ligt ergens in de verte op de wereldkaart. Je vindt er goede smaak – dat zei ik al – en mannen in geruite hemdjes. En een paar jeneverbesstruiken. Geloof ik. En, vorige vrijdag, vond je er de snaken van The Van Jets. Mag ik zeggen dat ik ze heerlijk vond? Ik vond ze heerlijk, eerwaarde lezer. En dus besloot ik er een impressie over te schrijven. Helaas. Voor u. Dat lukte niet. In de plaats daarvan baarde ik een brok poëtisch proza met verhulde verwijzingen naar van alles en nog wat. Knipogen die u wellicht niet zult zien. Het was ook erg donker. En mistig bovendien. Ik heb daar dus alle begrip voor. Beste lezer. Wees genadig. Volgende keer doe ik het beter. Of niet.

Van Jets

 

Het is vrijdag. Goede Vrijdag, vrienden. Trek je beste kleren aan. Leg je haren in de rij, blink tanden, onderstreep je blik. Stop geen oorstopjes in je oren.Toog naar de pop-up toog, drink kraagloos bier uit plastic bekers. Koop drank- en vestiairebonnen. Drop wollen warmte achter tralies. Rek je uit. Op het puntje van je tippen. Vlak bij het donderhol. Wacht op de bliksem. Die elk moment uit de vloer kan rollen. Als mieren met vleugels in het holst van de dag. Als je broodkruimels vallen laat. En kliekjes van gisteren waar je haren af schraapt. Diep in je keel. Dwaal je af op Aladdins mat. Hij wijst naar de teugels rondom je hoofd. Beheers je gedachten. Let op. Het is vrijdag. Goede Vrijdag, vrienden. Doof het licht. Spot op scène.

Johannes herrijst. De heer met roze combatstrepen. En kuishandschoenen tot aan zijn ellebogen. De broek van Freddy Mercury. Zijn blote bast. Zweet. Een aureool rond zijn hoofd. En hij is verheven, groter dan de nevelingen aan zijn zij. Denk aan Laatste Oordelen. Op middeleeuwse panelen. De gebroeders Van Eyck. Rogier Van der Weyden. Hoe klein ben jij naar hem op te kijken. Hoog op zijn platform. Onder het hemels firmament. 

Hij heeft goed gekeken en geluisterd. Herkauwd en geslikt. Gebroken botten uitgebraakt. Relieken op het Sint-Pietersplein. In Hasselt aan de kaai. Tussen de Coca Cola warenhuizen en brikken gebouwen met scherven in ‘t raam. Waar pelgrims kamperen. Krakers. Eten. Uit plastic bekers. En Stijn Meuris onder aan de trap een sigaret opsteekt. Zelf. Voldaan. Morgen lees je in de krant dat ‘ie het zus of zo vond. En al je meningen stuiken ineen. Je bent het met hem eens. Of je dat nu wilt of niet. Maar dat is morgen. Vandaag is vandaag. En het is vrijdag. Goede Vrijdag, vrienden. En Johannes geeft van jetje. In Hasselt aan de kaai.

Over Evy Van Eynde

https://evyvaneynde.wordpress.com/

»

  1. ” Een paar jeneverbesstruiken . Geloof jk ”
    En heel veel jeneverbes-kruiken , dat geloof IK , nee dat weet ik heel zeker !

    Drop wollen warmte achter tralies .

    Vlak bij het donderhol , wacht op de blimsem . Wat een Goede Vrijdag !!!

    Heel mooi !!!!!

    Beantwoorden
  2. Jenever is er in elk geval genoeg, laat het ons daarover eens zijn!

    Beantwoorden
  3. Had ik eigenlijk ook graag eens gezien. Kun je de volgende keer even wat rooksignalen uitzenden zodat ik ook van de partij kan zijn?

    Beantwoorden
  4. Beste Evy

    Dit even om je te laten weten dat ik je blogschrijfsels sinds kort ook volg! Tip van je schoonma! Ben onder de indruk van je creatieve taal en gedurfde observaties!

    Beantwoorden
    • Hey Karla, welkom hier! Volgens mij is H. stiekem aan het solliciteren voor promo-agent 🙂 Nee, alle gekheid op een stokje, fijn dat je mijn schrijfsels lust! Ik leg momenteel de laatste, allerlaatste, finale en allerfinaalste handen aan een gedichtenbundel met illustraties. Geïnteresseerd om te proeflezen? Eventueel samen met Miss H? Ik zorg voor amusegeultjes in eigen nat. 🙂

      Beantwoorden

Geef een reactie

Anker Tong

Fiction

Woordzoeker vzw

Muzische, artistieke taaleducatie voor kinderen, jongeren en volwassenen

Het Ontstaan

Hoe de woorden zich bewegen en vorm worden

Kim in de pen blogt

Belevenissen van een maandagskind

ben zo terug!

En toen was er...

Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Rolf van der Leest

Gebundelde karakters als proviand voor de geest

gedacht & gedicht

en soms wat meer gedicht dan gedacht

pazzidiparole.wordpress.com/

Ann Van Dessel - Daniel Billiet - Erwin Steyaert - Hilde Pinnoo

Lettergoesting

Over kunst en letters en hun plaats in mijn leven

Fotogedichten van Lenjef

Losse gedachten in woord en beeld gevangen ©

Places Unknown

Dmitrii Lezine's Places Unknown is fine art and travel photography from around the world. Enjoy!

Figments of a DuTchess

not noble, just Dutch

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

LouTerLou, I'm telling you

blogs, columns, life

Loessoep

I'd rather be a verb than a noun

Margo Hermans

Blog what you live; don't live to blog.

Lettersmid

Vindt (de) zin

Goed Gezind

Terug naar de eenvoud

Kluger Hans

Online platform

KING BILLY's REPUBLIC

For whatever it's worth

ilcavallobianco

corri, corri mezza prato

Alowieke

Ik kijk en ik creëer

Stop Shop 2014

we stoppen de shopping waanzin (voor één jaar)

Land van Eden

Of hoe we anders kunnen leven en denken.

Jean Philip De Tender

everything is a story

kribbels uit mijn leven

een kijk in mijn gedachten en de gebeurtenissen uit mijn dagelijks leven, heel gewone dingen, misschien ook wel heel bijzondere......

Taaldacht

Mijmeringen over de aard en wortels van onze taal

Take This Now

Don't let yesterday use up too much of today

Juliecafmeyer's Blog

Just another WordPress.com site

sarahgoodreau

things and not things.

Door Suzanne

De beleving in al haar facetten

Opmerkelijke Manieren

mijn ervaringen als lid van Mensa

akim a.j. willems

pssst...het menu van deze site vind je dààr in het hoekje = = = = = = = = = > > > >

Groove Garden

Adriaan Kuipers

Spiegelingen

Mijn wereld in spiegelbeeld

Kaat Kladdert

Kaat kladdert erop los

Ketogeen... en... Wat ?

Zelfexperiment van ketogeen..... eten ! En ? Hé ? Ja dat !

Leen Huet

Leen Huets blog

