RSS Feed

Jelle jennen

Geplaatst op

Scène

Je mag nu op record duwen. Alles hiervoor en hierna vergeet je. Nee, stop. Alles hiervoor en hierna weet je niet. Wil je niet weten. Omdat het niets uitmaakt.  Een scène is een scène. Kunst is kunst. Het leven. Het leven.

Record. Ik storm naar binnen. Hef mijn stok hoog. Pantser de hoeken. Ronde cellen. Lachen. Mijn stok komt hard neer op zijn blote vel. Le fils de pute. Le sale fils de pute. Pijnkreten. Bakkes houden. Opstand. Klem. Stokken op zijn blote vel. De smeerlap kronkelt. Stokken op zijn vel. Ik sla het leven uit mijn lijf. Stokken op het vel. Rotzak. Bakkes houden. Mijn tong zweet tranen op de vloer. Iemand moet dat opvegen. Bakkes toe. Ik ben de man. Vandaag ben ik de man. Godverdomme. Stokken op het vel. Duwen. Klem. Pantser de hoek. Ronde cellen. Lachen. Godverdomme. Lachen. Meer stokken op het vel. Sla hem tilt. Wie is hier de man? Rotzak. Smerige rotzak. Stokken hoog. Op het vel.  Stokken hoog. Op het blote vel. Ik zweet tranen! Mijn tong zweet tranen! Bakkes houden, Jelle. Stokken op het vel. Het doorzichtige vel. Wie is hier de man? Ronde cellen. Pantser de hoek. Lachen! Grimassen kruipen tussen de voegen. In de muur. Uit de muur. We lachen ons te pletter. En ik zal niet de brik zijn die de burcht verzwakt. Ik zal niet de brik zijn. Niet de brik zijn. Grimassen tussen de voegen. In de muur. Uit de muur. Stokken op het vel. Op het doorzichtige vel. De kern ligt bloot. Stokken op het vel.Vergeet je tranen. Op het vel. Op het doorzichtige vel. Het doorschijnende vel. Schubben. De kern van de schelp. Eruit. Sla hem eruit. Pantser de hoek. Ronde cellen. Schubben. Vil het vel. Ronde cellen. Lachen! Wie is hier de man? Wie is de brik? De schakel? Ik niet. Ik ben niet de brik. Ik ben de man.

Iemand knipt het licht aan. De slang kronkelt niet meer. Ligt doodstil. Ik hap naar lucht. Mijn brein marcheert. Klets, klets, klets. Doorheen het slijk. In de maat. Uit mijn lijf. Klets, klets, klets. Zo werkt het niet. Het geheugen is meedogenloos, vriend. Cut.

 

Proloog

Ineens sta je daar. Oog in oog met een weerloos man. En het lijkt alsof je heel je leven naar dit moment toe geleefd hebt. Dat je ineens ontdekt hoe boos je bent.  Hoe broos je bent. Hoe voelt het als niemand je mag? Als je weet dat niemand je mag? Achter je blaast de roedel zijn hete adem in je nek. Geroep. Laten zien wie hier de man is. De alfa’s porren. Duwen je dichter tegen je prooi. Lachen. Jelle jennen. Jelle jennen. De stok in je handen brandt. Je kijkt niet, je ziet. Je voelt niet, je bent. Het hoopje vlees kruipt in zichzelf. Ronde cellen zonder hoeken. Schuilen zit er niet in. Lachen. Je stopt met denken. Tegelijk kots je inwendig beelden door je lijf. Brandhaarden verspreiden zich. Jij hoeft niet te sterven. Niet nu.

 

Over Evy Van Eynde

https://evyvaneynde.wordpress.com/

»

  1. In zo een korte tekst zo een traumatisch verhaal neerzetten ! Hoedje af !

    Beantwoorden
    • De cel als metafoor voor de context waarin elkeen zijn verhaal toch altijd wortelt. Een scène is een scène, maar ook niet meer dan dat. De media voert ons contextloze beelden waarvan ze op voorhand weet welke betekenis wij daar wellicht aan zullen geven. Een beeld zegt zoveel meer dan woorden? Ik geloof er niet (altijd) in.

      Beantwoorden
  2. Prachtig taalgebruik. En ik kreeg er beelden bij van een film die ik gister zag waarin buitensporig geweld werd gebruikt.

    Beantwoorden
    • Ik heb het verhaal geschreven naar aanleiding van de uitgelekte camerabeelden waarin te zien is hoe een naakte man door zes agenten in een cel in elkaar geslagen wordt. Het was echter niet het filmpje dat mij het meest trof, als wel de reacties van de mensen hierop. Ineens was iedereen pacifist tot in zijn botten, terwijl ze een halve dag ervoor nog lustig allerlei verdoken agressieve slogans tegen kinderverkrachters, moslims, regeringsleiders, zelfstandigen, doppers, enz…neerkribbelden op virtuele wanden. Dan knettert het in mijn hoofd, Anneke.

      Beantwoorden
      • Dan is jouw hoofd niet het enige dat knettert. Ik moet altijd aan het gedicht van Niemoller denken:

        Martin Niemöller, Duitsland

        Toen ze de communisten kwamen halen
        heb ik niets gezegd
        ik was geen communist
        Toen ze de vakbondsleden kwamen halen
        heb ik niets gezegd
        ik was geen vakbondslid
        Toen ze de joden kwamen halen
        heb ik niets gezegd
        ik was geen jood
        Toen ze de katholieken kwamen halen
        heb ik niets gezegd
        ik was geen katholiek
        Toen kwamen ze mij halen
        en er was niemand meer om iets te zeggen

        Beantwoorden

Geef een reactie

Anker Tong

Fiction

Woordzoeker vzw

Muzische, artistieke taaleducatie voor kinderen, jongeren en volwassenen

Het Ontstaan

Hoe de woorden zich bewegen en vorm worden

Kim in de pen blogt

Belevenissen van een maandagskind

ben zo terug!

En toen was er...

Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Rolf van der Leest

Gebundelde karakters als proviand voor de geest

gedacht & gedicht

en soms wat meer gedicht dan gedacht

pazzidiparole.wordpress.com/

Ann Van Dessel - Daniel Billiet - Erwin Steyaert - Hilde Pinnoo

Lettergoesting

Over kunst en letters en hun plaats in mijn leven

Fotogedichten van Lenjef

Losse gedachten in woord en beeld gevangen ©

Places Unknown

Dmitrii Lezine's Places Unknown is fine art and travel photography from around the world. Enjoy!

Figments of a DuTchess

not noble, just Dutch

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

LouTerLou, I'm telling you

blogs, columns, life

Loessoep

I'd rather be a verb than a noun

Margo Hermans

Blog what you live; don't live to blog.

Lettersmid

Vindt (de) zin

Goed Gezind

Terug naar de eenvoud

Kluger Hans

Online platform

KING BILLY's REPUBLIC

For whatever it's worth

ilcavallobianco

corri, corri mezza prato

Alowieke

Ik kijk en ik creëer

Stop Shop 2014

we stoppen de shopping waanzin (voor één jaar)

Land van Eden

Of hoe we anders kunnen leven en denken.

Jean Philip De Tender

everything is a story

kribbels uit mijn leven

een kijk in mijn gedachten en de gebeurtenissen uit mijn dagelijks leven, heel gewone dingen, misschien ook wel heel bijzondere......

Taaldacht

Mijmeringen over de aard en wortels van onze taal

Take This Now

Don't let yesterday use up too much of today

Juliecafmeyer's Blog

Just another WordPress.com site

sarahgoodreau

things and not things.

Door Suzanne

De beleving in al haar facetten

Opmerkelijke Manieren

mijn ervaringen als lid van Mensa

akim a.j. willems

pssst...het menu van deze site vind je dààr in het hoekje = = = = = = = = = > > > >

Groove Garden

Adriaan Kuipers

Spiegelingen

Mijn wereld in spiegelbeeld

Kaat Kladdert

Kaat kladdert erop los

Ketogeen... en... Wat ?

Zelfexperiment van ketogeen..... eten ! En ? Hé ? Ja dat !

Leen Huet

Leen Huets blog

