RSS feed

Mr. Jee

Geplaatst op

Met ons vier stappen we het flatgebouw binnen. Ah zo, dáárom heet dat residentie, zeg ik. Zes vragende ogen kijken me aan. Ja, gewoon, je weet wel. Grote inkomhal, grote inkomhalplanten, vloertegels waarin echo’s verscholen zitten én een ingekaderd reddingsplan. Mam kribbelt weer ideeën neer in haar ingebeeld notitieboekje. Op zich niks mis mee, ware het niet dat ze die dan ook altijd luidop mededeelt. De mensen denken vast dat ze niet goed snik is. Denken de meisjes. Paps haalt zijn schouders op. Vooral negeren. Dan gaat het van zelf wel weer over. Hij schraapt zijn keel. En nu zijn we stil, dames. Paps gaat aanbellen. We leunen met zijn vieren over de menukaart. Zoeken naar…. Jules!

Door de ventilator kraakt een stem. Krikra. Hij schraapt zijn keel. Krikra. Wees welgekomen. U neemt de lift tot op de eerste verdieping en daar wacht ik u op. Spánnend! We hijsen ons naar boven. Leggen onze haren goed in de spiegel. Slikken kikkers door. De deur schuift een beetje afwachtend open. We gluren door de spleet. De spleet wordt breder. Grijze haren verschijnen. Een glimlach.Twee lieve ogen. We stappen uit. Op het einde van de gang brandt er een lichtje. Daar moeten we heen. Jules wacht tot de spleet zich sluit en drijft ons voor zich uit.

– Eerst heb je vijf jaar een kleuter in huis. Dan, ineens wordt die kleuter zes. Nee, stop. Ik begin opnieuw. Eerst heb je een kleuter in huis. Van de ene dag op de andere zit die dreumes een boekje te lezen op wc. Paps…kom eens! Kijk, het kind leest. Vanaf dan slurpt het kind enkel nog letters. Grote letters, kleine letters, reclameletters, banketletters, vermicelliletters, drukletters, rustletters, blije en boze letters. Droomletters, klavierletters, wolkenletters. Nieuwe en oude letters. Het kind slurpt ze allemaal op en slikt ze door. Tot heel het lijfje vol zit met letters. En als ze dan haar mondje opent, dan zwermt daar een troep letters uit. Het kind breit er vraagtekens achter. Ondertussen zoek je in paniek naar de kleuter. Je roept, kijkt onder tafels en stoelen. Maar de kleuter is weg. Komt niet meer terug. In de plaats zit er een vreemd letterkind. Van de ene dag op de andere.

Als het letterkind zes wordt, moet je een beslissing nemen. Gelooft het kind of gelooft het niet? Het kind beweert van wel. Heeft al veel in de bijbel gelezen. Vindt die Mr. Jee een toffe pee. Je laat het kind godsdienst volgen. Voor je het weet zit je in een katholiek groepje dat het communiefeest voorbereidt. Oh, help, het kind is niet gedoopt. Struc-tuur. Stop.

Uit de printer glijden drie kerkdiensten. Ik zucht. Neen. Ik heb er niks mee. En de katholieke kerk, daar heb ik ook niks mee. Ik ben vrijzinnig godverdomme. Ik denk. Ben kritisch. Heb geen god de vader nodig om mij te vertellen wat goed en slecht is. Ik verman mezelf. Roep een familievergadering bijeen. Een concilie. Van oecumenische aard. Zo, vertel jij nu maar eens wat je hiervan vindt. Het concilie bekijkt de diensten. Het kind opent de mond. Letters marcheren staccatogewijs naar buiten: BE-LA-CHE-LIJK. Goed zo. Het concilie is het onderling eens. Lentefeest dan maar? Het kind trekt grote ogen. Schudt heftig het hoofd. Wat nu? Zomerfeest, winterfeest? Herfstfeest? De ruimte vult zich met resolute letters: ik – wil – de –vriend – van – jezus – worden.  Het kind is gewoon verwend, denk ik. Een klein verwend letterkind. Ze kijkt me aan. Boos. Verontwaardigd. Ik doe mijn mond open. Hoor hoe een letterfestijn eruit zwemt: Ok – ik – zal –dan- een – afspraak – maken – met – Rent-a-Priest. Paps zucht. Verschrikkelijke wijven. Het letterkind is content. Het concilie gaat uiteen. De beslissing is unaniem –

Een beetje licht in het hoofd, betreden we Jules’ heiligdom. Aan de muren hangen spreuken. Ik heb een hekel aan spreuken. Ik lust ze niet. Niet als ze uit iemands mond komen, niet als ze aan de wand hangen, niet als ze virtueel rond mijn oren fladderen. Niet. Ik lust ze niet. Opnieuw twee lieve ogen. Misschien moet je ze eerst eens proeven? Een klein stukje dan. Mondje open. Geen woord over god. Geen gebiedende letters. Vraagtekens. Tegen de wand. Een mens die lacht. Ha-a-aham. Mondje toe. Kauwen. Slikken. Mondje open. Zie je nu wel dat je het lust. Voor ons zit een man die gelooft. Hij noteert de datum. Doopsel én communie. Met potlood. Je weet maar nooit. Twijfel gluurt om elke hoek. Hij doet zijn mond open. Letters rijgen zich aaneen in een vertrouwde melodie. De man spreekt Kempisch. Ik zeg dat mijn vader ook Kempenaar is. Hij lacht. Twee lieve ogen. Dat hij voor de liefde naar hier kwam. Aangename elektroshock in mijn hoofd: De liefde? En god dan? Er is geen schuld groter dan de liefde gods’ kirt Dostojevski door mijn hoofd. Op de kast prijkt een foto van zijn vrouw. Daarnaast een ingekaderde zwarte dame. Ik ben in de war. Moet aan mijn grootvader denken. Die is er niet meer. Maar nu weer heel even wel. Liefde kruipt door mijn bloed. Mijn schouders ontspannen. Ik glimlach. Paps wijst naar de geborduurde figuren op het tafellaken. Uit Haïti, zegt Jules. Dat hij er 25 jaar missionaris was . Er vijf kinderen adopteerde. Ze doen het goed. Ik open mijn mond. Woorden rijgen zich aaneen. Ik brei er een vraagteken achter. Hebt u gebroken met de katholieke kerk? Jules lacht. Schudt zijn hoofd. Maar dat hij het standpunt van het Vaticaan over aids en het verbod op condooms zondig vindt. Dat de paus geen benul heeft. In zijn paleis. Dat macht en liefde een slechte match zijn. We lachen. Beamen. Voor ons zit een man die gelooft. In de kracht van mensen. In de liefde. Wie kan daarop tegen zijn?

We nemen afscheid. Schudden Jules’ hand. In de hal hangt een wereldkaart. Paps zegt dat zijn zus ook een globetrotter is. Jules lacht. Goed zo. We zien elkaar in mei. Doopsel én communie. Ons kind krijgt een nieuwe vriend:
Mr. Jee. Het schijnt een toffe pee te zijn.

doop

Over Evy Van Eynde

https://evyvaneynde.wordpress.com/

»

  1. Jesus , Maria , Jules….!!!!! Ik ben er zeker van dat hier nog een vervolg op komt.
    En ik zal het met veel plezier lezen , zoals ik ook dit super verhaal zeer graag heb gelezen .
    Proficiat !!!!

    Beantwoorden
  2. Ik hou van je stijl. Ik lees en herlees om vooral niets te missen!

    Beantwoorden
  3. Wat een wervelend taalgebruik! Fantastisch in vorm, stijl en inhoud (ook hier de drie-eenheid;-)). Mr. Jee = toffe Pee…wat een vondst!

    Beantwoorden
  4. Ha ha ha grappig .. ongelooflijk .. 😉

    Beantwoorden
  5. Sommige ontmoetingen zijn gewoon erg inspirerend!

    Beantwoorden
  6. Geweldig dat jullie dat kind haar eigen pad laten kiezen. Ondanks wat je zelf wel of niet lust. Wauw!

    Beantwoorden
  7. Mercikes, fijn dat jullie zijn komen lezen!

    Beantwoorden
  8. Mooi stukje over een toch wel moeilijk onderwerp, Evy! ik heb je graag gelezen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Woordzoeker vzw

Muzische, artistieke taaleducatie voor kinderen, jongeren en volwassenen

Het Ontstaan

Hoe de woorden zich bewegen en vorm worden

Kim in de pen blogt

Belevenissen van een maandagskind

ben zo terug!

En toen was er...

Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Rolf van der Leest

Gebundelde karakters als proviand voor de geest

gedacht & gedicht

en soms wat meer gedicht dan gedacht

pazzidiparole.wordpress.com/

Ann Van Dessel - Erwin Steyaert - Hilde Pinnoo

Lettergoesting in avondland

Over kunst en letters en hun plaats in mijn leven

Fotogedichten van Lenjef

Losse gedachten in woord en beeld gevangen ©

Places Unknown

Dmitrii Lezine's Places Unknown is fine art and travel photography from around the world. Enjoy!

Figments of a DuTchess

not noble, just Dutch

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

LouTerLou, I'm telling you

blogs, columns, life

Loessoep

I'd rather be a verb than a noun

Margo Hermans

Blog what you live; don't live to blog.

Lettersmid

Vindt (de) zin

Goed Gezind

Terug naar de eenvoud

Kluger Hans

Online platform

KING BILLY's REPUBLIC

For whatever it's worth

ilcavallobianco

corri, corri mezza prato

Alowieke

Ik kijk en ik creëer

Stop Shop 2014

we stoppen de shopping waanzin (voor één jaar)

Land van Eden

Of hoe we anders kunnen leven en denken.

Jean Philip De Tender

everything is a story

kribbels uit mijn leven

een kijk in mijn gedachten en de gebeurtenissen uit mijn dagelijks leven, heel gewone dingen, misschien ook wel heel bijzondere......

Taaldacht

Mijmeringen over de aard en wortels van onze taal

Juliecafmeyer's Blog

Just another WordPress.com site

sarahgoodreau

things and not things.

Door Suzanne

De beleving in al haar facetten

Opmerkelijke Manieren

mijn ervaringen als lid van Mensa

akim a.j. willems

pssst...het menu van deze site vind je dààr in het hoekje = = = = = = = = = > > > >

Groove Garden

Adriaan Kuipers

Spiegelingen

Mijn wereld in spiegelbeeld

Kaat Kladdert

Kaat kladdert erop los

Ketogeen... en... Wat ?

Zelfexperiment van ketogeen..... eten ! En ? Hé ? Ja dat !

Leen Huet

Leen Huets blog

Tom Driesen

En als je me niet gelooft dan maak ik je iets mooiers wijs

