RSS Feed

Marginale kost

Geplaatst op

Als een school vissen vloeien wij gestroomlijnd de trap af. Opstuimende jassen boven ons hoofd. Het nasidderen van de bel brandt in onze benen. Echo’s van kinderstemmen rollen als schuim naar beneden, werpen schelpen op het strand.

Er heerst rumoer voor de stiltestorm in de refter. Vooraan blinkt een micro. Staat statig als een metalen reiger op één been. Stokstijf. Bestand tegen windvlagen.

Ik passeer de middagsectie. Hier heb ik ook nog gezeten. Ik herinner me vooral de vol-au-vent. Dat zijn gekookte vleesballen in brokkenpapsaus. Op een keer zaten Ronny en ik de brij moeizaam naar binnen te werken. Meester B. tikte met zijn goudgele stinkvingers zenuwachtig op tafel. We kauwen in de maat. Laten de marginale kost door onze kelen glijden. Ronny’s maag protesteert. Ronkende oergeluiden stijgen op uit zijn lijf. Hij knijpt zijn neus dicht. Zijn stroot weigert te slikken. Een tegenwaartse stroom duwt het hele zootje omhoog, zet zijn keelgat open en loost de onverteerde vleespap terug in zijn bord. We janken, Ronny en ik. Wachten op de bel. Kweken metershoge huid om in te schuilen.

Gelukkig bleek twee maal per dag middag eten nefast voor mijn mollige lijf. Ik werd overgeplaatst naar de soepsectie. Hoerenchance: Er was een tafeloverste-plek vrijgekomen, ik was tien en volwassen voor mijn leeftijd. Bovendien had ik een blanco strafblad. De geknipte kandidaat dus voor het postje.

Het kon me geen zier schelen dat mijn onderdanen behoorden tot de zielepoten van de school. De middagsectie, daar zaten de gegoede marginalen. De broodsectie, dat was het krapuul. De soepsectie, dat waren wij. De brillekoppen. De dikzakken. De strontvliegen met stinkkaas tussen hun tenen. Ik nam het er graag bij. Alles beter dan vol-au-vent slikken op het tikken van goudgele nagels. Of onder dreigende ogen van het boterhammengespuis je brooddoos leeg vreten. Dit was mijn troon. En ik zou hem niet afgeven tot ik hier wegging.

Gepiep. We maken spleetjes van ogen, steken vingers in oren. De reiger staat op zijn poot, onwankelbaar. Juf L. schraapt haar keel. In haar rechter hand heeft ze een pollepel vast. Daarmee aait ze haar linker handpalm. Als je goed luistert, hoor je hoe de reiger haar streling echoot tot een fluisterend dreigement:

  • Iedereen eet zijn bord of zijn brooddoos leeg
  • Wie nog naar wc moet, had daar eerder aan moeten denken
  • Stilte aan tafel
  • Eet smakelijk

We vallen aan. Boterhammen soppen in soep. Doorspoelen met lauwe chocomelk uit een flesje dat stinkt naar zure regen. Dat had je toen nog. Flesjes die stonken naar zure regen.

Juf L. marcheert door het refterpad. Haar linker handpalm wordt geaaid. We kauwen, slikken, likken op het klakken van haar schoenen. Haar blik rolt over tafels. Dreigend stapt ze voorbij,  zoekt naar stiltebrekers. Vindt ze er één, dan dreunt de pollepel tussen de borden. Meermaals. Proppen zilverpapier vliegen in de lucht. Je duikt naar beneden om de kogels te ontwijken. Je handen op je hoofd. Je blik in de soep.

Wie de stilte opnieuw breekt wordt verbannen naar de galgenpilaar. Twee massieve zuilen stutten de rust in de refter. Oproerkraaiers worden door de reiger uit het nest gehaald, gevolgd door honderd kleine oogjes en vastgeketend aan de pilaar. Dat wrede lot is me gespaard gebleven. Ik zat op mijn troon en hield mijn onderdanen in toom, beval mottig Tuurtje om zijn soep op te eten en smeerde mijn zilverpapieren proppen uit over tafel. Vouwde ze tot een mondharmonica die vederzacht mijn lippen kuste. Een diamanten kroon op mijn hoofd. Een zilveren armband. Een verrimpelde spiegel waar verhalen in schuilen. Die je inslikte als de pollepel voorbij kwam. Die jaren later naar boven komen zwemmen. Die je voorleest aan je kinderen. Die je deelt met disgenoten, lezers op je blog.

Over Evy Van Eynde

https://evyvaneynde.wordpress.com/

»

  1. ik heb er van genoten; het leest als een trein; ik tuur naar de foto maar kan Evy er niet in herkennen

    Beantwoorden
  2. Ik sta op de bovenste rij helemaal links, met het rode mickey mouse blousje! (Het zou mijn dochter kunnen zijn!)

    Beantwoorden
  3. Ik kon mij helemaal inleven !!, Alleen , bij mijn generatie was er enkel de soep-en boterhammen refter.Gelukkig !!!! want ik zou ook niet gek zijn geweest op brokkenpap-koninginnenhapje. Ik vind de tekst super grappig!!!! Maar toch ook een beetje triest. De tijden zijn veranderd, hoop ik dan maar . Super geschreven door het mooiste krullenkopje van de klas!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Anker Tong

Fiction

Woordzoeker vzw

Muzische, artistieke taaleducatie voor kinderen, jongeren en volwassenen

Het Ontstaan

Hoe de woorden zich bewegen en vorm worden

Kim in de pen blogt

Belevenissen van een maandagskind

ben zo terug!

En toen was er...

Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Rolf van der Leest

Gebundelde karakters als proviand voor de geest

gedacht & gedicht

en soms wat meer gedicht dan gedacht

pazzidiparole.wordpress.com/

Ann Van Dessel - Daniel Billiet - Erwin Steyaert - Hilde Pinnoo

Lettergoesting

Over kunst en letters en hun plaats in mijn leven

Fotogedichten van Lenjef

Losse gedachten in woord en beeld gevangen ©

Places Unknown

Dmitrii Lezine's Places Unknown is fine art and travel photography from around the world. Enjoy!

Figments of a DuTchess

not noble, just Dutch

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

LouTerLou, I'm telling you

blogs, columns, life

Loessoep

I'd rather be a verb than a noun

Margo Hermans

Blog what you live; don't live to blog.

Lettersmid

Vindt (de) zin

Goed Gezind

Terug naar de eenvoud

Kluger Hans

Online platform

KING BILLY's REPUBLIC

For whatever it's worth

ilcavallobianco

corri, corri mezza prato

Alowieke

Ik kijk en ik creëer

Stop Shop 2014

we stoppen de shopping waanzin (voor één jaar)

Land van Eden

Of hoe we anders kunnen leven en denken.

Jean Philip De Tender

everything is a story

kribbels uit mijn leven

een kijk in mijn gedachten en de gebeurtenissen uit mijn dagelijks leven, heel gewone dingen, misschien ook wel heel bijzondere......

Taaldacht

Mijmeringen over de aard en wortels van onze taal

Take This Now

Don't let yesterday use up too much of today

Juliecafmeyer's Blog

Just another WordPress.com site

sarahgoodreau

things and not things.

Door Suzanne

De beleving in al haar facetten

Opmerkelijke Manieren

mijn ervaringen als lid van Mensa

akim a.j. willems

pssst...het menu van deze site vind je dààr in het hoekje = = = = = = = = = > > > >

Groove Garden

Adriaan Kuipers

Spiegelingen

Mijn wereld in spiegelbeeld

Kaat Kladdert

Kaat kladdert erop los

Ketogeen... en... Wat ?

Zelfexperiment van ketogeen..... eten ! En ? Hé ? Ja dat !

Leen Huet

Leen Huets blog

