RSS feed

Is dit alles?

Geplaatst op

We spreken af in Borgerocco. Achter de Turnhoutsebaan. Een jongeman houdt me tegen. Vraagt of ik racist ben. Ik kom uit de lucht gevallen, krabbel en strijk mijn frons recht. Zie hem verdwijnen op zijn bidmat en roep hem na dat het maar fictie is! Alsof het voorval niet gebeurde, zoeken we verder naar een parkeerplaats, proppen onze mobiel tussen bekraste broeders en vergeten de straatnaam te noteren. Een Nederlandse vrouwenstem vraagt om haar modus te veranderen in ‘lopen’ en loodst ons uit het getto.

Heeft iemand zich al eens afgevraagd wat het nut is van trams in de stad? Wellicht wel. Ik zie het niet. Ze doorkruisen straten op rails die doen alsof ze zich ver boven- of ondergronds voortplanten. Hobbelen kleurenblind voorbij het rode licht, schuddebollen bellend gelijk koeien naar hun wei, verschijnen uit het niets in je zijspiegel en hebben naar alle waarschijnlijkheid geen frein.

Zes ogen kijken naar links en naar rechts. Hollen in vogelvlucht – modus kortste weg – dwars doorheen tramrails, zebrapadtoetsen – enkel de witte – gesluierde coca-cola flessen en krijsende kinderwagens, de straat over. Een bende 30’ers en 40’ers staat nog een sigaretje te roken op de stoep voor De Roma. Hier is nagedacht over stijl en decoratie, denk ik. Verf doet alsof ‘ie van de muren bladert, zuilen krullen zich hoog tegen het plafond, rood fluwelen gordijnen beloven brood en spelen voor het volk. Of is de zaal werkelijk al premiddeleeuws en heeft iemand snel het bordje ‘onbewoonbaar’ van de gevel gestript? Een lichte vorm van suïcidaal gedrag is mij niet vreemd, dus begeven we ons naar het zitbalkon. Ik, mijn moeder en mijn kind. Drie generaties. We kunnen zo in de krant.

Op de weg naar hier hadden we luidkeels meegebruld met hun grootste hits. Tweeëndertig jaar, Smoorverliefd en Radeloos wachten op Nederwiet, Doris Day en De bom. Hij viel maar een beetje. In de zachte schoot van duizend strijkers die voor de gelegenheid uit Ernsts klavier gekropen waren. Samen met een tweekoppige blazerssectie die ook dienst deed als achtergrondkoortje. Mijn moeder heeft twee zwarte muzikantjes in haar glazen kast staan. Straks slaat het middernacht en breekt de betovering, denk ik. Heel even zie ik Anne de Baetselier en Willy Sommers in de coulissen staan. Ze frommelen wat aan elkaar. Op het podium en in de zaal zwaaien strijkstokken heen en weer. Henny draait wat aan zijn basgitaar en knipoogt morsetekens naar een knoppentovenaar. En dan naar mij. Ik val haast van het balkon. Denk aan zijn strakke lijf en kaken, bijna dertig jaar geleden zingt ‘ie Smoorverliefd over de Pinkpopwei. Een klein meisje lipt verlegen woordjes mee en nipt van haar cola. Om haar pols prijkt een fluo roze en groen zweetbandje. Is dit alles? vraagt ze. Ik haal mijn schouders op en plak een brede glimlach op mijn gezicht. Henny heeft naar je geknipoogt, fluister ik in haar oor.

Over Evy Van Eynde

https://evyvaneynde.wordpress.com/

»

  1. Hey Evy, ik zal toch maar eens een reactie geven, anders denk je nog dat ik je stukjes niet lees. Het leest allemaal vlot, verzorgde taal, regelmatig goede woordkeuzes, en vooral de (lichtjes) ironische kwinkslagen bevallen me wel. Staan je werken nergens op een schrijverssite? Daar krijg je (soms) interessante feedback waar je wat aan hebt. Ik heb zelf kortverhalen staan op http://www.writehistory.be/, misschien iets voor jou?

    Beantwoorden
    • Heelaba Johnny!Fijn dat je mijn stukjes leest 🙂 Ik post regelmatig gedichten op storees.net, maar los daarvan enkel op deze blog. Ik ga je verhalen zeker eens opzoeken op writehistory en misschien post ik dan ook wel eens wat! Groetjes

      Beantwoorden
  2. Goede impressie van de DOE MAAR uitstap !!!
    Maar wat is er nu echt gebeurd met de zwarte muzikantjes uit moeders kast,?Zijn ze er uit gekomen of niet ? en ja , na bijna dertig jaar moet je rekening houden met de zwaartekracht van Henny ’s lijf en kaken . Maar het kind en de moeder hebben toch flink kunnen meezingen met SMOORVERLIEFD OP JOU . Het kind in haar kinderlijke verliefdheid , de moeder vol weemoed en nostalgie van vervlogen DOE MAAR -jaren. Zo is het leven ….dat is alles!!!!

    Beantwoorden
  3. Jurgen Tuerlinckx

    Hé! Ik was daar ook!! Met mijn zus! Op zaterdag. Waren jullie daar vrijdag of zaterdag?
    Ik vond de klank zo teleurstellend… maar tóch genoten… én uit volle borst meegezongen (mijn zus niet want die was hees, haha). Ook genoten van je tekst trouwens. Je gedichten vond ik al super, maar je bent dus ook een bedreven schrijfster van kortverhalen!
    Groetjes, Jurgen (rudi van Alle Dagen Dichten)
    ps: je vertelde me over jouw muziek en een MySpace pagina of iets dergelijks met geluidsfragmenten. Kan je me de link nog even laten weten aub? Thanks.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Woordzoeker vzw

Muzische, artistieke taaleducatie voor kinderen, jongeren en volwassenen

Het Ontstaan

Hoe de woorden zich bewegen en vorm worden

Kim in de pen blogt

Belevenissen van een maandagskind

ben zo terug!

En toen was er...

Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Rolf van der Leest

Gebundelde karakters als proviand voor de geest

gedacht & gedicht

en soms wat meer gedicht dan gedacht

pazzidiparole.wordpress.com/

Ann Van Dessel - Erwin Steyaert - Hilde Pinnoo

Lettergoesting in avondland

Over kunst en letters en hun plaats in mijn leven

Fotogedichten van Lenjef

Losse gedachten in woord en beeld gevangen ©

Places Unknown

Dmitrii Lezine's Places Unknown is fine art and travel photography from around the world. Enjoy!

Figments of a DuTchess

not noble, just Dutch

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

LouTerLou, I'm telling you

blogs, columns, life

Loessoep

I'd rather be a verb than a noun

Margo Hermans

Blog what you live; don't live to blog.

Lettersmid

Vindt (de) zin

Goed Gezind

Terug naar de eenvoud

Kluger Hans

Online platform

KING BILLY's REPUBLIC

For whatever it's worth

ilcavallobianco

corri, corri mezza prato

Alowieke

Ik kijk en ik creëer

Stop Shop 2014

we stoppen de shopping waanzin (voor één jaar)

Land van Eden

Of hoe we anders kunnen leven en denken.

Jean Philip De Tender

everything is a story

kribbels uit mijn leven

een kijk in mijn gedachten en de gebeurtenissen uit mijn dagelijks leven, heel gewone dingen, misschien ook wel heel bijzondere......

Taaldacht

Mijmeringen over de aard en wortels van onze taal

Juliecafmeyer's Blog

Just another WordPress.com site

sarahgoodreau

things and not things.

Door Suzanne

De beleving in al haar facetten

Opmerkelijke Manieren

mijn ervaringen als lid van Mensa

akim a.j. willems

pssst...het menu van deze site vind je dààr in het hoekje = = = = = = = = = > > > >

Groove Garden

Adriaan Kuipers

Spiegelingen

Mijn wereld in spiegelbeeld

Kaat Kladdert

Kaat kladdert erop los

Ketogeen... en... Wat ?

Zelfexperiment van ketogeen..... eten ! En ? Hé ? Ja dat !

Leen Huet

Leen Huets blog

Tom Driesen

En als je me niet gelooft dan maak ik je iets mooiers wijs

